De maker van Wicky is naar de beurs - vijf vragen over frisdrankfabrikant Refresco

Foto ANP

De Nederlandse drankfabrikant Refresco is naar de beurs. Het bedrijf maakt vanochtend een positief, maar niet uitbundig beursdebuut in Amsterdam: 14,50 per aandeel. Met deze koers wordt het bedrijf gewaardeerd op zo’n 1,2 miljard euro. In Nederland is het niet zo bekend, maar de topman hoopt op interesse van niet-Nederlandse beleggers: Refresco heeft een aanzienlijk deel van de Europese frisdrankmarkt in handen. En wil nu nog groter worden. Het bestuur wint in ieder geval al aan de beursgang van vandaag. Vijf vragen.

1. Waarom gaat Refresco nu naar de beurs?

“Wij zijn er nu klaar voor, en de markten zijn goed”, zei topman Hans Roelofs onlangs op een persconferentie in het Conservatoriumhotel in Amsterdam. Mede door de lage spaarrentes stroomt veel kapitaal naar de aandelenmarkten, waar nog enig rendement te halen is. Andere Nederlandse bedrijven gingen Refresco recentelijk voor op de Amsterdamse beurs: Euronext zelf, verzekeraar NN, chemicaliëndistributeur IMCD, brillenketen GrandVision en distilleerderij Bols.

Refresco is de grootste frisdrankproducent van Europa (4.100 werknemers, 27 fabrieken in negen landen), en wil verder uitbreiden. Het Rotterdamse bedrijf werd zo groot door dertien overnames sinds de oprichting, vijftien jaar geleden. “Het DNA van deze onderneming is groei”, aldus Roelofs.

Maar de frisdrankmarkt groeit niet erg, dus moet Refresco zijn marktaandeel vooral door overnames uitbreiden. En voor grote overnames heeft het geld nodig. De huidige aandeelhouders willen kennelijk geen kapitaal bijstorten. Sterker: ze willen Refresco van de hand doen. Roelofs: “De aandeelhouders zitten er al vrij lang in, en willen zich geleidelijk terugtrekken.”

2. Waar kennen we Refresco van?

Roelofs verwacht niet veel interesse van Nederlandse beleggers. “Want we zijn in Nederland niet zo bekend, behalve van Wicky [de pakjes kinderlimonade, red]. Maar we doen wel iets meer dan Wicky.” Dat is een understatement. Refresco produceert, bottelt en distribueert 6 miljard liter non-alcoholische drank per jaar.

Zijn klanten zijn winkels als Aldi en merken als Pepsi, waarvoor Refresco respectievelijk huis- en A-merken fabriceert. Refresco bedient in Europa 30 procent van de huismerkenmarkt en 35 procent van de A-merkenmarkt.

Het boekte vorig jaar 39 miljoen euro winst op een omzet van 2 miljard.

3. Wat doet Refresco met dit geld?

De afgelopen anderhalve week ging de directie op roadshow naar Londen, Parijs, Frankfurt en New York om de uit te geven aandelen aan te prijzen. Het hoopte op een kostprijs van de aandelen tussen 13 en 16 euro, wat het bedrijf als geheel zou waarderen op 1 tot 1,3 miljard. Wat dat betreft ligt Refresco nu met 1,2 miljard dus op schema.

De huidige aandeelhouders verkopen tot ongeveer de helft van hun belang. De totale opbrengst daarvan kan oplopen tot 683 miljoen euro. En met een extra aandelenuitgifte haalt Refresco 100 miljoen euro op. Zo’n driekwart wordt gebruikt om schulden van 600 miljoen af te lossen. De rest moet Refresco gebruiken om de beursgang te betalen: ruim 26 miljoen euro kost die. De eigenaren die hun aandelen verkopen, betalen daar niet aan mee.

4. Wat koop je als belegger met een aandeel in Refresco?

Volgens het bestuur is een aandeel Refresco een “groeiaandeel, geen dividendaandeel”. “We zullen niet stilzitten”, aldus Roelofs. De belegger kan op korte termijn meer overnames verwachten. En Refresco wil nieuwe markten betreden, zoals Zweden en Noord-Amerika. Het bedrijf verwacht dat de groei over 2014 dit jaar wordt voortgezet.

In 2011, 2012 en 2013 leed Refresco verlies. Volgens Roelofs had dat te maken met “een moeilijke markt” en volumegroei die “niet spectaculair” was, maar vooral met de beslissing om te saneren.

5. Wat krijgt het bestuur van Refresco voor de beursgang?

De aandelen die het topmanagement (dertig man) bezit, zijn nu zo’n 62 miljoen euro waard. Bestuursvoorzitter Roelofs bezit aandelen voor ruim 15 miljoen euro, financieel directeur Aart Duijzer ruim 17 miljoen. Als zij volgens plan eenderde van hun aandelen verkopen, verzilveren ze die voor 5 tot 6 miljoen. Het bestuur zegt zeker nog langer dan een jaar te willen aanblijven, als aandeelhouder en als management. Roelofs: “We doen het met heel veel plezier.”