Spel waarschuwt: ‘Too late. Mia died’

Een Pulp Fiction-spel om toeristen te waarschuwen voor witte heroïne ging dinsdag online. Er keken al 200.000 mensen naar.

Illustratie DigitasLBi

‘Ready? On the count of 3, aim for the red mark and hit it.” Op het beeldscherm ligt bewusteloze Mia – actrice Uma Thurman – op de grond met een rode stip op haar borst. Bloed uit haar neus, wit schuim bij haar mondhoeken. Vincent Vega – acteur John Travolta – telt af. „One… Two..” Hij tilt zijn arm omhoog, klaar om de spuit adrenaline in zijn hand in Mia’s borst te steken. „Three!” Het beeld verstilt. De speler heeft drie seconden om op de rode stip op Mia’s borst te klikken. Wie op tijd is, ziet Mia direct opspringen nadat de injectie adrenaline in haar hart is gestoken. Wie niet op tijd is, krijgt een zwart scherm. „Too late. Mia died” , staat er. „When you come to Amsterdam, have fun. When it comes to drugs, be cautious.”

De wereldberoemde en ingrijpende scène over witte heroïne uit de cultfilm Pulp Fiction (1994) van Quentin Tarantino is door websitebouwers van DigitasLBi omgebouwd tot een online spel. Ze willen hiermee toeristen waarschuwen voor de Amsterdamse straatdealer die witte heroïne als cocaïne verkoopt en nog altijd spoorloos is. Het filmpje ging in twee dagen de hele wereld over: het werd al meer dan 200.000 keer gespeeld.

De afgelopen maanden stierven drie toeristen aan witte heroïne die ze – net als Mia – voor cocaïne aannamen. Er werden nog twintig andere buitenlanders opgenomen in het ziekenhuis, de meest recente op 26 februari. Vorige week werden camerabeelden van de straatdealer openbaar gemaakt om meer tips binnen te krijgen. Om toeristen te waarschuwen, plaatste de gemeente grote matrixborden. Ze waren even verdwenen, maar eind februari weer terug in de stad.

Bedenker Marc Selhorst (42) liep twee weken geleden langs zo’n waarschuwingsbord bij het Centraal Station. „Ik moest direct aan die epische scène uit Pulp Fiction denken. Een spel verspreiden via de media leek me een toffe manier om de doelgroep beter te bereiken.” Op kantoor was iedereen enthousiast: van de baas kregen ze tijd om het uit te werken. Een week later was de website dontkillmia.com klaar om het internet te bestormen.

De GGD Amsterdam is niet zo blij met het filmpje. „Het gevaar is dat toeristen eigenhandig gaan handelen” , zegt een woordvoerder.„Dat ze denken: ik ram er zelf een spuit in. Dat is niet de bedoeling. Zo’n spel is creatief, maar het is niet de manier waarop wij het willen brengen.” Bovendien zouden de media denken dat het filmpje van de GGD afkwam. „AT5 reageerde met: ‘dat doet de gemeente niet slim’.” Aan het einde van het spel verschijnt namelijk wel een verwijzing naar de officiële website drugsalert.nl. Daar is te lezen hoe toeristen wél moeten handelen volgens de GGD. Dus niet zelf gaan „rammen” met spuiten en naalden, maar direct 112 bellen en het slachtoffer „wakker houden door hard in de schouders te knijpen en diegene overeind houden”.

Directeur van DigitasLBi Dirk van den Bosch (49) is niet bang dat de boodschap verkeerd wordt begrepen: „Ik heb veel jongeren gesproken en ze snappen allemaal dat je het niet na moet doen. Ze zien dat dit een knipoog is.” Bedenker Selhorst: „Het gaat niet om het spel, maar om de tekst aan het einde. Ignore streetdealers.”