Passagiers gillen, de co-piloot ademt kalm

Op basis van de geluidsopname uit de cockpit valt op te maken wat aan boord gebeurde.

Een Franse forensisch onderzoeker wordt vanuit een helikopter neergelaten op de plek waar de Airbus A320 van Germanwings dinsdag tegen een bergwand sloeg. Foto ANNE-CHRISTINE POUJOULAT/AFP

Dinsdag rond 9.00 uur

Via gate 34 van terminal 2 gaan 144 passagiers en 6 crewleden aan boord van een Airbus op luchthaven El Prat in Barcelona. Ze komen uit 18 landen verspreid over de hele wereld, de meesten uit Duitsland en Spanje. Onder hen twee operazangers op de terugweg van een optreden, zestien scholieren die op hun Duitse middelbare school ingeloot waren voor een schoolreisje naar Spanje, twee Iraanse voetbalverslaggevers, een Australische moeder en zoon op vakantie, en een 20-jarige vrouw uit Deurne.

9.52 uur

De witte Airbus A320 van Germanwings verlaat taxiënd terminal 2 op weg naar de startbaan. In de cockpit zit een Duitse gezagvoerder met meer dan 6.000 vlieguren aan ervaring. Naast hem zit de jonge, veel minder ervaren co-piloot Andreas Lubitz.

10.01 uur

Het vliegtuig stijgt op en zet koers naar Düsseldorf. Boven de Middellandse Zee praten de gezagvoerder en co-piloot Lubitz met elkaar. De toon van het gesprek is beleefd.

10.27 uur

Het toestel bereikt een hoogte van 38.000 voet (11,5 kilometer) voor het over de Franse stad Toulon vliegt, en stopt met stijgen. De gezagvoerder begint de briefing voor de landing in Düsseldorf. Het gesprek tussen hem en Lubitz wordt kort en bondig.

10.30 uur

De cockpit heeft contact met de luchtverkeersleiding over het vervolgen van de vliegroute. De gezagvoerder draagt de controle over het toestel aan Lubitz over. Hij staat op, verlaat de cockpit, sluit de toegangsdeur en gaat mogelijk naar het toilet.

10.30 uur 55 seconden

Lubitz verandert de instellingen van de automatische piloot. Hij verlaagt de streefhoogte van 38.000 voet (11,5 kilometer) naar 96 voet (29 meter) – het is niet mogelijk om de hoogte op 0 meter in te stellen.

10.31 uur

Het toestel zet een daling in van 3.000 tot 4.000 voet (900 tot 1.200 meter) per minuut – steiler dan voorafgaand aan een gewone landing op een vliegveld, maar niet met de neus recht naar beneden.

Circa 10.32 uur

De gezagvoerder komt terug van de wc en vraagt de co-piloot via een knop de deur te openen. Hij identificeert zichzelf via een speaker. Lubitz kan de gezagvoeder zien op een scherm. Hij reageert niet. De gezagvoerder tikt lichtjes op de deur als deze gesloten blijft. In de cockpit blijft het doodstil. Alleen de kalme ademhaling van Lubitz klinkt in zijn microfoon.

10.35 uur

In de cockpit komen noodoproepen binnen van de luchtverkeersleiding in de Zuid-Franse stad Marseille. Lubitz reageert niet. De buitengesloten gezagvoerder bonst op de deur. Iemand probeert de deur van de cockpit met geweld open te breken. Het vliegtuig is inmiddels gedaald tot zes kilometer hoogte en nadert met een snelheid van 800 kilometer per uur de Franse Alpen, die vanwege het heldere weer ook vanuit het vliegtuig goed te zien zijn.

Circa 10.38 uur

De Airbus vliegt minder dan twee kilometer boven de Alpen. Alarm in de cockpit waarschuwt voor de nabijheid van de grond. Nog een alarm maant de piloot het toestel onmiddellijk op te trekken. Lubitz doet dat niet. Hij stuurt geen noodsignaal uit.

Circa 10.40 uur

Het vliegtuig stevent recht op een bergwand af.

10.40 uur 47 seconden

Het laatste radarsignaal van vlucht 4U9525. In de seconden voordat het vliegtuig neerstort, gillen passagiers. Lubitz kan het gegil in de cockpit horen. Zelf blijft hij stil.

De Airbus klapt met een snelheid van 700 kilometer per uur tegen een steile, afgelegen bergwand in de Alpen. Het vliegtuig slaat in een ontelbaar aantal stukjes uit elkaar op de zwarte rotsen. Alle 150 inzittenden zijn op slag dood.