Ook KLM past cockpitregels aan naar aanleiding ramp Germanwings

De cockpit van een Airbus A321. Foto: Reuters / Albert Gea

De KLM gaat “zo snel mogelijk” de regel invoeren dat er altijd twee bemanningsleden in de cockpit moeten zijn. De luchtvaartmaatschappij geeft daarmee gehoor aan een richtlijn van het Europese agentschap voor veiligheid in de luchtvaart EASA. De regel gaat ook gelden voor Transavia.

Dat meldt KLM. EASA kwam met de aanbeveling naar aanleiding van de crash met het toestel van Germanwings. Vermoedelijk heeft de co-piloot het vliegtuig bewust laten neerstorten op het moment dat hij alleen in de cockpit was. Op teruggevonden audio-opnames is te horen hoe de piloot op de deur bonst, roept en probeert de deur in te beuken. De co-piloot reageerde niet.

KLM-directeur René de Groot in een statement:

“De veiligheid van onze passagiers en bemanningsleden staat altijd voorop. We zullen zorgvuldig te werk gaan bij het implementeren van de aanbeveling om altijd twee bemanningsleden in de cockpit te hebben. Daarnaast gaan we door met onze risicoanalyse, waar EASA ook de ruimte voor biedt, om nieuwe risico’s nog beter in kaart te brengen en te zoeken naar eventueel betere oplossingen.”

Andere luchtvaartmaatschappijen gingen KLM voor

Gisteren meldden verschillende andere luchtvaartmaatschappijen al dat zij naar aanleiding van de crash van het Germanwingstoestel de cockpitregels zouden aanpassen. In ieder geval bij Norwegian Air Shuttle, EasyJet, Air Berlin en Air Canada mag niemand meer alleen in de cockpit achterblijven. Bij Easyjet ging de nieuwe regel vandaag al in. Ook het Lufthansa-concern, waar Germanwings onder valt, maakte gisteren bekend altijd twee mensen in de cockpit te willen hebben.

De Duitse luchtvaartorganisatie Bundesverbands der Deutschen Luftverkehrswirtschaft (BDL) stelde vandaag nieuwe regels op die “zo snel mogelijk” moeten worden geïmplementeerd. Minister Ard van der Steur van Veiligheid en Justitie zei vandaag dat hij gaat kijken of de regel dat de deur naar de cockpit afgesloten moet zijn, moet worden aangepast.

Twee-personen-regel

De nieuwe regel stelt dat in de toekomst een piloot nooit meer alleen in een cockpit mag verblijven. Cockpitdeuren zijn na de aanslagen van 11 september 2001 op het World Trade Center streng beveiligd: je kunt alleen met een code naar binnen, en een piloot kan zelfs iemand die de code kent, buitensluiten door de deur van binnenuit te vergrendelen. Dit om kapingen te voorkomen.

Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen geldt de aanvullende regel dat er niemand alleen in de cockpit mag achterblijven. Als de piloot of co-piloot even naar het toilet moet of om een andere reden de cockpit wil verlaten, moet een ander bemanningslid in de cockpit plaatsnemen. Een geautoriseerd persoon, zoals een steward of stewardess, kan dan in de cockpit wachten tot de afwezige piloot of co-piloot weer terugkomt. Die regel geldt vooralsnog niet in Nederland, maar KLM gaat deze binnenkort dus toch invoeren.

Lees ook in nrc.next (€): Wat zijn de regels in de cockpit? 

    • Eva de Valk