Mooi gebouw, maar je moet 30 minuten op de lift wachten

Foto ANP

Wie er eenmaal in staat, is in no time op de gewenste etage. Maar het oproepen van een van de acht liften in De Rotterdam, de 150 meter hoge kantoorkolos op de Wilhelminapier, vergt veel geduld. Een steekproef onder arriverende en pauzerende gemeenteambtenaren leert dat wachttijden kunnen oplopen tot twintig minuten of een half uur.

Een vrouwelijke stadsambtenaar prijst zich gelukkig dat ze op ‘slechts’ zeventien hoog werkt.

“Collega’s op de verdiepingen boven de ontvangstzone op de 21ste ondervinden de meeste problemen.”

Wat is er aan de hand in hét prestigeproject van Rotterdam?

1. De lift gaat vaak leeg naar beneden

Een collega van de ambtenaar, die werkt op de 36ste verdieping in de door Rem Koolhaas ontworpen verticale stad, vertelt:

“Wij krijgen vaak de melding dat de lift vol is terwijl hij leeg naar beneden gaat. In plaats van nog langer te wachten, nemen veel collega’s een lift naar de dichtstbijzijnde verdieping om daarna via de trap verder te gaan. Mij niet gezien, maar dan weet je in ieder geval zeker hoe laat je arriveert.”

Hij houdt standaard rekening met tien minuten vertraging, maar komt desondanks soms te laat op vergaderingen.

De wachttijden voor de liften in de Mid Tower, de middelste van drie torens die samen De Rotterdam vormen, zijn het langst om zeven uur ’s morgens, rond lunchtijd en tegen vieren, zo blijkt. Maandag, dinsdag en donderdag zijn ‘de ergste’ dagen, woensdag en vrijdag ‘de beste’ omdat veel ambtenaren dan vrij zijn.

2. Er zijn te weinig liften

Menig stadsdienaar meent dat het liftsysteem niet is berekend op de ruim drieduizend gebruikers. In De Rotterdam zijn immers net zoveel liften als in de vorige kantoren aan het Marconiplein, die minder hoog waren en waar duizend mensen minder werkten.

3. Er wordt te vaak op de knoppen gedrukt

Volgens de gemeente Rotterdam ligt de oorzaak van de liftproblemen voor een deel bij de gebruikers zelf. Woordvoerster Anna Feiner:

“Ze drukken vaak meer dan een keer op de knoppen van de gewenste verdieping. Het liftsysteem telt al die keren als afzonderlijke personen die gehaald moeten worden. Daardoor is het maximum aantal passagiers eerder bereikt en laat het systeem liften verdiepingen overslaan omdat die wachtenden er niet meer bij passen.”

Een team van hostesses legde de stadsambtenaren in het grootste multifunctionele gebouw van Nederland vorige maand uit hoe ze de liften moeten gebruiken maar die uitleg was volgens haar “kennelijk niet goed”.

4. De bouwvakkers hebben de liften verkeerd getraind

Volgens de afdeling Concernhuisvesting van de gemeente zijn bouwvakkers debet aan die afstelling. Zij gebruikten de liften ook nog na de komst van de eerste ambtenaren waardoor het liftsysteem die patronen opsloeg als normaal gebruik terwijl dat niet meer zo is. “Het overschrijven van die gewoontes heeft tijd nodig”, zegt Saskia Warmer in personeelsmagazine Stadswerker.