Liftfile in de kantoorkolos

Werken in de verticale stad van Rem Koolhaas brengt zo zijn eigen problemen met zich mee.

credit Raban Haaijk /CC / Flickr

Wie er eenmaal in staat, is in no time op de gewenste etage. Maar het oproepen van een van de acht liften in De Rotterdam, de 150 meter hoge kantoorkolos op de Wilhelminapier, vergt veel geduld. Een steekproef onder arriverende en pauzerende gemeenteambtenaren leert dat wachttijden kunnen oplopen tot twintig minuten of een half uur. Een hele verbetering vergeleken met de periode vlak na de verhuizing in augustus. „Toen was ik een uur onderweg om hier beneden voor de ingang een sigaretje te roken”, zegt een vrouwelijke stadsambtenaar. Ze prijst zich gelukkig dat ze op ‘slechts’ zeventien hoog werkt. „Collega’s op de verdiepingen boven de ontvangstzone op de 21ste ondervinden de meeste problemen.”

Een collega van de 36ste verdieping in de door Rem Koolhaas ontworpen verticale stad, bevestigt dat. „Wij krijgen vaak de melding dat de lift vol is, terwijl hij leeg naar beneden gaat. In plaats van nog langer te wachten, nemen veel collega’s een lift naar de dichtstbijzijnde verdieping om daarna via de trap verder te gaan. Mij niet gezien, maar dan weet je in ieder geval zeker hoe laat je arriveert”, zegt de vijftiger. Hij houdt standaard rekening met tien minuten vertraging maar komt desondanks soms te laat op vergaderingen.

Marconiplein

De wachttijden voor de liften in de Mid Tower, de middelste van drie torens die samen De Rotterdam vormen, zijn het langst om zeven uur ’s morgens, rond lunchtijd en tegen vieren, zo blijkt. Maandag, dinsdag en donderdag zijn ‘de ergste’ dagen, woensdag en vrijdag ‘de beste’ omdat veel ambtenaren dan vrij zijn. Menig medewerker meent dat het liftsysteem niet is berekend op de ruim 3.000 gebruikers. In De Rotterdam zijn immers net zoveel liften als in de kantoren aan het Marconiplein, die minder hoog waren en waar duizend mensen minder werkten.

Vooral de vroege file van zeven uur ’s morgens wekt irritatie. De ambtenaren mogen niet meer voor zevenen beginnen vanwege de bewoners in de naastgelegen westelijke toren. Die hebben hun eigen liften en ondervinden daarom geen fileproblemen, maar hebben wel last van inkijk van de naastgelegen gemeentekantoren. „Veel buren hebben geen gordijnen waardoor je zo de slaapkamers in kijkt”, zegt iemand van de 39ste verdieping.

Liftgigant Kone, leverancier van de slimme liften met het people flow systeem dat soepel en snel transport garandeert, doet geen uitlatingen over de zaak. „Het is iets tussen de verhuurder en de gemeente waarin wij ons niet mengen”, zegt woordvoerster Suzanne Straathof-Kocken.

Volgens de gemeente Rotterdam ligt de oorzaak van de liftproblemen voor een deel bij de gebruikers zelf. „Ze drukken vaak meer dan één keer op de knoppen van de gewenste verdieping. Het liftsysteem telt al die keren als afzonderlijke personen die gehaald moeten worden. Daardoor is het maximum aantal passagiers eerder bereikt en laat het systeem liften verdiepingen overslaan omdat die wachtenden er niet meer bij passen”, zegt woordvoerster Anna Feiner.

Een team van hostesses legde de stadsambtenaren in het grootste multifunctionele gebouw van Nederland vorige maand uit hoe ze de liften moeten gebruiken, maar die uitleg was volgens haar ‘kennelijk niet goed’.

De afstelling van de liften verklaart ook de problemen, zegt Feiner. „Dit werd al verbeterd in exemplaren tot de 21ste verdieping, die nu goed werken, maar moet nog gebeuren in de liften naar alle verdiepingen daarboven.” Volgens de afdeling Concernhuisvesting van de gemeente zijn bouwvakkers schuldig aan die afstelling. Zij gebruikten de liften ook nog na de komst van de eerste ambtenaren waardoor het liftsysteem die patronen opsloeg als normaal gebruik terwijl dat niet meer zo is. „Het overschrijven van die gewoontes heeft tijd nodig”, zegt Saskia Warmer in personeelsmagazine Stadswerker.