Opinie

    • Peter Vandermeersch

Gespreksstof

Een tekening van Holleeder, gemaakt door Hennie Houtkoop, op de laatste dag van zijn strafproces in 2007. Illustratie: Hennie Houtkoop

Hoofdredacteur Peter Vandermeersch selecteert de beste artikelen die afgelopen week in NRC Handelsblad, nrc.next en op nrc.nl te lezen waren.

In Nederland was het de week van Willem Holleeder. Of in elk geval van zijn zussen. Sonja Holleder sprak in De Telegraaf, Astrid deed een boekje open bij de chef van onze onderzoeksgroep Jan Meeus. ‘Willem is een seriemoordenaar, hij moet gestopt worden’, vertelde Astrid. En ook: ‘Ik wil dat hij nooit meer uit de gevangenis komt’. De vrouw zei tegen NRC dat ze met haar verklaringen ‘levenslang geeft aan Willem’ maar beseft dat ‘hij mij zal laten vermoorden om wat ik nu gedaan heb. De vraag is niet of hij dat doet, maar wanneer hij dat kan laten doen. Dat is geen fijne gedachte, maar ik kon niet anders’. De gevolgen voor Holleeder kunnen bijzonder groot zijn.

In het buitenland was het dan weer de week van de vreselijke en mysterieuze crash van de Airbus A320 in de Franse Alpen. Lang nog niet alle antwoorden konden worden gegeven. We stelden dus vooral vragen. Waarom was er geen noodsignaal? Waarom bleef de cockpit dicht? Wat doet een piloot nog zelf? Wat zijn de regels in de cockpit? Wat als een piloot depressief is?

Iets totaal anders: wist u dat uw baas straks weet of je te veel mailt, te weinig belt of te veel vergadert. Of collega Carola Houtekamer te veel mailde weet ik niet. Maar ik weet wel dat ze een heerlijk stuk schreef over big data op kantoor. ‘Mensen zijn veel voorspelbaarder dan deeltjes’, tekende ze op. En ik leerde in haar stuk dat er intussen een programma op de markt is dat de sociale interactie in een bedrijf analyseert (wie mailt of belt wie) maar ook vertelt hoe medewerkers zich voelen, waar ze expert in zijn en welke persoonlijkheid ze hebben.

Of dat programma ook weet van welke kunst u houdt, weet ik niet. Maar als u voor 16 augustus naar Amsterdam komt, dan moet u gewoon langs bij het Stedelijk. Want daar opende deze week de tentoonstelling De oase van Matisse de deuren. Onze recensent Hans den Hartog Jager bestempelt niet alleen de expo als een ‘triomf’ maar ziet in deze tentoonstelling ook ‘het plezier en het lef’ terugkomen in dit Stedelijk Museum. En wilt U met Matisse naar Marokko? Reis dan mee met de schrijver Abdelkader Benali die een schilderij van Matisse op de kaft plaatste van zijn debuut ‘Bruiloft aan Zee’. In Tanger gaat de schrijver op zoek naar het uitzicht.

Verder in de kunst hadden we deze week aandacht voor twee opvallende Vlamingen. Sabeth Snijders interviewde de geweldige acteur Matthias Schoenaerts, (‘een Vlaamse testosteronbom’) naar aanleiding van de film Suite Française en gaf een mooi overzicht van vijf films waarin hij speelde. Amanda Kuyper ontmoette dan weer de 25-jarige zangeres Selah Sue (‘een lelieblank beeldig Vlaams meisje’) naar aanleiding van haar tweede album Reason.

Als historicus ben ik dan weer blij dat NRC betrokken is bij de Grote Geschiedenis Quiz, een initiatief van het Historisch Nieuwsblad, in samenwerking met de NPO. Op 14 mei is de uitzending. Maar morgen, zaterdag, kunt u in onze krant alvast de voorronde spelen.

Tot slot: als u dezer dagen naar Italië reist is de kans groot dat u daar verrast wordt met een nieuwe ‘typisch Nederlandse’ lekkernij die geserveerd wordt in puntzakken. ‘De patatine olandesi zijn cool’, schrijft buitenlandredacteur Marc Leijendekker. Hollandse friet dus. Naar schatting zouden er de afgelopen maanden honderd friettenten zijn bijgekomen die op een of andere manier verwijzen naar Nederland. Je krijgt de friet onder meer in zakken van 900 gram voor 5 euro. Voor wie echt grote honger heeft.

Peter Vandermeersch
Blogger

Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC en schrijft op deze blog over nieuwe ontwikkelingen bij NRC en de dagelijkse praktijk op de redactie. U kunt hem ook volgen op Twitter.

    • Peter Vandermeersch