De slimme marketing die Nationale Pannenkoekdag heet

Persmateriaal Koopmans

Het draait vandaag allemaal om 100.000 pannenkoeken, 44.000 leerlingen van 735 scholen en 55.000 ouderen. Het is Nationale Pannenkoekdag en onder het motto ‘Bak mee voor ouderen!’ gaan kinderen uit groep 7 en 8 aan de slag met beslag, schenkstroop en poedersuiker.

“Iedereen heeft het altijd maar druk, druk, druk. Hierdoor krijgen onze opa’s en oma’s niet altijd de aandacht die ze verdienen”, leert de website. Barmhartige initiatiefnemers: Koopmans en Tefal.

Waarom Pannenkoekdag (1)?

Omdat Koopmans en Tefal dat in 2007 zo besloten. Ze zeggen dat ze zich lieten inspireren door Pancake Day, die in onder meer Engeland wordt gevierd (en valt op Vastenavond). De bedrijven schrijven op hun site dat “we op Pannenkoekdag wat extra aandacht besteden aan de oudere medemens. Want waarmee kan dat nu beter dan met de pannenkoek?”

Het Franse Tefal en van oorsprong Nederlandse Koopmans (nu onderdeel van Dr. Oetker) vonden elkaar in 2007 omdat ze allebei “een stukje maatschappelijke betrokkenheid wilden tonen”, zegt Koopmans-brandmanager Elles van den Berg.

“Het was het tijdperk waarin bedrijven en merken gingen denken over hun maatschappelijke verantwoordelijkheid.”

Waarom Pannenkoekdag (2)?

Omdat het goed is voor de pannenkoek en de merken. De Pannenkoekdag krijgt veel publiciteit en kwam eerder voorbij op bijvoorbeeld het Jeugdjournaal en Hart van Nederland (ongeveer een miljoen kijkers).

Dus als je vandaag niet toevallig een bejaardenhuis of basisschool bezoekt, kom je daar wel een van de 17.500 koksmutsen met Tefal- en Koopmans-logo tegen.

“Het draagt natuurlijk ook bij aan onze merkwaarde. Het is mooi als we als merk sympathieker worden gevonden”, geeft Van den Berg uiteindelijk toe.

Doen meer bedrijven dit?

Niet met pannenkoeken. Maar bedrijven vinden tegenwoordig geregeld de weg naar het schoolplein.

Het Koningsontbijt op Koningsdag wordt gesponsord door Jumbo.

Blue Band bedacht ‘smeerdiploma’s’ voor kinderen op de crèche.

“Wanneer kindjes helemaal zelf hun boterhammetje kunnen smeren, zijn ze geslaagd en krijgen ze hun eigen smeerdiploma. Het doel is om kinderen spelenderwijs te leren hun boterham met een margarineproduct te besmeren.”

Of neem McDonalds dat voor scholen verschillende shows organiseert. Ja, ook de Ronald McDonald Sport- en Beweegshow.

“Sporten en bewegen is leuk. Zeker als je dat met Ronald McDonald doet.”

Mag dat zomaar?

Er mag veel op dit vlak. Wel is er een convenant dat over sponsoring van scholen gaat, maar dat lijkt op de Pannenkoekdag niet van toepassing.

En er is de Reclame Code Commissie die tikken op vingers kan uitdelen. Het bedrijfsleven rekte onlangs met het idee van zelfregulering ‘het verbod’ voor op kinderen gerichte reclame op van 7 naar 13 jaar. Maar ook daar lijkt Pannenkoekdag veilig. Er is namelijk een lange lijst uitzonderingen met calorie- en suikerwaarden. (Gevulde) pannenkoeken tot 425 kilocalorieën zijn ok.

Heeft de onlangs door de Consumentenbond en Foodwatch opgerichte alliantie Stop Kindermarketing dan nog iets te zeggen? Weinig. Het heeft geen wettelijke gewaarborgde macht en de alliantie is bovendien te druk met andere zaken om de pijlen op Pannenkoekdag te richten.

“We zijn nu eerst bezig met reclame in de supermarkt, de schoolomgeving laten we er even buiten.”