Matisse in het Stedelijk, 10 jaar Subbacultcha! en filmmuziek

Een bezoeker kijkt naar La perruche et la sirene van Matisse. Het werk is onderdeel van de tentoonstelling 'De oase van Matisse' die vanaf vandaag te zien is in het Stedelijk Museum. Foto ANP / Sander Koning

Dit weekend in de Weekendtips: De grootste tentoonstelling van Matisse ooit in Nederland, een overzicht van 145 jaar affiches van de Bijenkorf en een feestje ter gelegenheid van het tienjarig bestaan van Amsterdamse concertorganisator Subbacultcha!, met een keur aan nieuwe internationale en Nederlandse bands.

MUZIEK // 10 jaar Subbacultcha!

zaterdag 28 maart, OT301, Amsterdam, kaarten €12 (voor Subba-leden gratis tot middernacht)

De Amsterdamse concertorganisator Subbacultcha! (vernoemd naar het gelijknamige liedje van The Pixies) draait alweer tien jaar mee in de hoofdstedelijke muziekscene. Ooit begonnen als éénmalig festival in poptempel Paradiso voor de beste bands uit Amsterdam, inmiddels een begrip voor muziekliefhebbers die nieuwe acts willen ontdekken. En dan kun je sinds een paar jaar ook lid worden (en met je speciale Subba-concertpas ‘gratis’ naar concerten), het magazine lezen en naar expo’s van beeldende kunst.

Zaterdagavond wordt het tienjarig bestaan gevierd in de OT301 onder de noemer Subbacultcha Forever. Internationale elektronische acts als Gazelle Twin (VK) en Palms Trax (DE) spelen. Verse Nederlandse acts mogen natuurlijk ook niet ontbreken: Moi Non Plus (band van Subba-oprichter Leon Caren), The Homesick (Nederlandse lo-fi-pop uit Dokkum), Naive Set (A’damse rammelrock), Apneu (A’damse garagepop), Mountain States (Nijmeegse dreampop) en meer. Extra opletten: morgen maakt de organisatie de mystery guest bekend. Hint: hij houdt van souvlaki en elektronica.

Eén van de optredende acts die gaat spelen is de Britse synthpopact East India Youth:

KIJKEN // Nacht van de Filmmuziek

vrijdag 27 maart, 0.20-2.10u, NPO1

De eerste noten van The Godfather, ongeveer alles van Hans Zimmer (Gladiator, Pirates of the Caribbean, Inception), Lord of the Rings; filmmuziek is een hele populaire vorm van klassieke muziek. En vaak, zo niet altijd, zeer bepalend voor de film. Luister en kijk maar naar 2001: A Space Odyssey. Zonder Strauss was dat toch een hele andere film geworden. Vanavond zendt NPO 1 een registratie van de Avond van de Filmmuziek uit, opgenomen tijdens twee concerten die het Metropole Orkest onder leiding van de Amerikaanse dirigent Charles Floyd (die het pre-inauguratiebal van Obama dirigeerde) eerder deze maand gaf. Het is de opvolger van de Nacht van de Filmmuziek (vorig jaar eerste editie). Muziek die je voorbij kunt horen komen: soundtracks van o.a. American Beauty en Game Of Thrones. En er komt een speciaal eerbetoon aan Rogier van Otterloo, die de soundtracks van Turks Fruit en Soldaat van Oranje componeerde.

KIJKEN // Goodfellas

vrijdag 27 maart, 22-0.30u, FOX

Over films gesproken: “Never rat on your friends, and always keep your mouth shut.” Twee zeer goede adviezen van Robert de Niro, die in Martin Scorceses maffiadrama Goodfellas (1990) de gevaarlijk paranoïde James speelt, die graag aan de top wil staan. Maar er zijn, zoals dat vaak gaat in maffiafamilies, nog meer gegadigden, niet alleen van binnen de familie. De misdaadfilm gaat over drie generaties van een maffiafamilie, gebaseerd op jeugdherinneringen van Nicholas Pileggi. Ray Liotta speelt Henry Hill, de buitenstaander die niets liever wil dan opgenomen worden in de maffia-broederschap.

TENTOONSTELLING // Henri Matisse

t/m 16 augustus, Stedelijk Museum, Amsterdam

Vanaf vandaag kun je naar de grootste tentoonstelling ooit over de invloedrijke Franse kunstenaar Henri Matisse (1869-1954) in het Amsterdamse Stedelijk Museum, De Oase van Matisse. De tentoonstelling is voornamelijk samengesteld uit de werken van Matisse die het Stedelijk al in de eigen collectie heeft. Te midden van de overige kunst, soms aangevuld met werken uit bruikleen, hangen ruim 100 werken van Matisse. En die werkt bijzonder goed, schrijft NRC-kunstredacteur Hans den Hartog Jager:

“De schilderijen van Matisse schuilen nu tussen Courbet, Manet en Breitner, hij trekt zich op aan Picasso, Malevitsj en Jawlensky om uiteindelijk, met zijn grote late knipsels over de doeken van Ellsworth Kelly, Rothko en Newman heen te toeteren met de speelsheid en impact van een reuzenkind dat zijn eigen krachten niet kent. In die onverwachte maar rijke bedding, soms educatief, soms speels, soms weerbarstig, waaraan de rijkdom van Matisse’ oeuvre wordt afgemeten, ligt de kracht van de tentoonstelling. Misschien zelfs wel de rechtvaardiging.”

TENTOONSTELLING // 145 jaar affiches van De Bijenkorf

t/m 24 mei, Stadsarchief, Amsterdam, toegang gratis

De 100 mooiste prenten uit 145 jaar Bijenkorf-affiches, die kun je vanaf vandaag zien in het Amsterdamse Stadsarchief ter gelegenheid van het 145-jarig jubileum van het warenhuis. Meesterbrein en marketinggenie was Martin Lederman, die zich sinds de jaren dertig bezig hield met de identiteit van het warenhuis:

“Vanaf 1930 tot 1970 gebruikte het warenhuis de beroemde uiting ‘de Bijenkorf heeft ‘t’, een centraal concept waarin de Bijenkorf zelf het focuspunt was en niet zo zeer de producten. Dit gebeurde met de campagnes als Witte week, Huishoudfair, Ons huis Ons thuis en Sint Nicolaas hofleverancier.”

Recensent Hans den Hartog Jager schreef donderdag in NRC lovend over de tentoonstelling (€):

Het is alsof we met Matisse de geschiedenis van de kunst van zijn tijd zijn langsgelopen, hem hebben zien zoeken naar zijn vorm, hebben zien loskomen van zijn tijd, hem steeds groter en breder en virtuozer hebben zien worden, om dan, aan het einde van zijn leven uit te barsten in een vreugdevuur van vrijheid en eigenzinnigheid – en die vrijheid ervaar je precies ook als toeschouwer.

De tentoonstelling laat een ontwikkeling in de (Nederlandse) grafische vormgeving tijdens de 20ste eeuw zien, met werk van onder meer Otto Treumann, Wim Strijbosch, Theo Stradman, Anthon Beeke en Swip Stolk. Voor dit jubileumjaar vroeg De Bijenkorf vormgeefster Irma Boom, die een affiche maakte met als uitgangspunt ‘Happy Future’.

Bekijk op nrc.nl ook deze fotoserie over de expositie