Zelfs in klassiek ‘vrouwenberoep’ verdient de man meer

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Beeld NASA

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

“Mannen krijgen altijd meer dan mannen”, verzucht Deborah Burger van de de verplegingsvakbond in de LA Times. “Zelfs in een vrouwelijke branche slagen de mannen erin om meer geld te krijgen.”

In de krant een verhaal dat illustreert hoe diep de Amerikaanse pay gap is; zelfs in een beroep waarin veel meer vrouwen dan mannen werken. Het gaat om veel geld, iets wat we verwachten in Silicon Valley of de bankwereld, niet per se in de verpleging.

Maar de onderzoeksresulaten in de Journal of the American Medical Association zijn duidelijk: “Er is een salariskloof van 5.148 dollar.”

Twitter avatar Cosmopolitan Cosmopolitan Today in NOT cool: the pay gap persists even in nursing — a field dominated by women: http://t.co/bd6aBO68ip http://t.co/iwExbSiYfw

Da’s pas een dekkingsgraad: 100 procent

Dat ze samen 28 miljard dollar (25,5 miljard euro) aan omzet gaan boeken is één ding. Opmerkelijker is de ‘dekking’ van het nieuwe voedingsbedrijf dat ontstaat dankzij de fusie tussen Heinz en Kraft, die woensdag is aangekondigd. Samen zullen de oude, bekende namen bijna 100 procent van de Amerikaanse huishoudens bereiken.

Alleen Nestlé en PepsiCo zijn groter, aldus ABC.

Kraft Heinz wordt de op vier na grootste voedselonderneming ter wereld. In vijftig andere landen is de multinational al de grootste of tweede leverancier van ketchup, pinda’s, noem maar op.

De mega-deal werd mogelijk gemaakt door Berkshire Hathaway (van superbelegger Warren Buffett) en het Braziliaanse 3G Capital. Trouwens: smaakt dat een beetje, Kraft met Heinz?

Modewereld ontdekt ‘andere’ vrouw - dankzij bloggers

Met diversiteit valt geld te verdienen. In het Amerikaanse bedrijfsleven - ook Silicon Valley - wordt die wet gaandeweg aanvaard. Nu meldt Fashionista dat ook de modewereld overstag aan het gaan is.

Dankzij mode-bloggers zijn zowel kleine merken als topnamen bezig om minderheden steeds beter te bedienen: “Dit medium heeft de branche gedwongen om groepen vrouwen te herkennen die voorheen compleet werden genegeerd.”

‘Bescheiden mode’ voor moslima’s en orthodox-Joodse meiden, speciale stijlen voor latina’s en zwarte vrouwen: “De cijfers zijn veelbelovend.” En de reden is eenvoudig, schrijft Fashionista.

“Massamerken en luxe-labels doen pogingen om diverser te zijn omdat er een duidelijk financieel voordeel uit te halen valt.”

    • Diederik van Hoogstraten