Luchtvaartmaatschappijen passen cockpitregels aan - KLM nog niet

Piloot doet een pre-flight check in de cockpit van een Martinair vrachtvliegtuig. Foto: ANP / Nils van Houts

Verschillende luchtvaartmaatschappijen willen naar aanleiding van de crash van het Germanwingstoestel de twee-personen-regel weer invoeren: in de toekomst zou een piloot nooit meer alleen in een cockpit mogen verblijven.

In ieder geval bij Norwegian Air Shuttle, easyJet,Air Berlin en Air Canada mag niemand meer alleen in de cockpit achterblijven, meldt persbureau AP. Ook het Lufthansa-concern, waar Germanwings onder valt, Condor en TuiFly willen in de toekomst altijd twee mensen in de cockpit hebben, melden Duitse media.

Een woordvoerder van de Duitse luchtvaartorganisatie Bundesverbands der Deutschen Luftverkehrswirtschaft (BDL) zegt dat de nieuwe regels morgen worden gepresenteerd en “zo snel mogelijk” zullen worden geïmplementeerd, aldus AP. Easyjet zegt dat de nieuwe regel morgen ingaat.

KLM overweegt nieuwe regels, wacht onderzoek af

Air France liet weten zijn cockpitbeleid onder de loep te nemen. De Franse partner van KLM voert naar eigen zeggen overleg met de Europese instantie die toeziet op de veiligheid in het luchtverkeer en “volgt” de discussie die is ontstaan over de noodzaak om altijd een tweede persoon in de cockpit te hebben.

KLM legde eerder vandaag uit dat diens piloten alleen in de cockpit mogen achterblijven, zoals bij de rampvlucht van Germanwings gebeurde. De achterblijvende piloot of co-piloot kan mensen die voor de deur staan, de toegang weigeren. Dat kan ook als het om een bemanningslid gaat dat de juiste code kent. Die kan worden ‘overruled’ door de piloot die alleen in de cockpit is.

KLM past vooralsnog niet de cockpitregels aan, meldt het bedrijf in een statement:

“KLM wacht het volledige onderzoek naar het ongeluk met Germanwings af. KLM kijkt kritisch naar de eigen veiligheidsprocedures om lering te trekken uit de ongeluk. Aanpassing van regels over de cockpit bezetting zullen hierbij worden overwogen.”

Nieuwe regels na 11/9 om kapingen te voorkomen

KLM volgt daarmee internationale regels die zijn opgelegd na de aanslagen van 11 september 2001, om te voorkomen dat bijvoorbeeld een terrorist een bemanningslid kan dwingen de deur van de cockpit te openen.

Cockpitdeuren stonden tot de aanslagen van 11 september meestal open, schreef redacteur Hans Steketee vandaag in NRC. Nadat de aanslagplegers de cockpits van Amerikaanse verkeersvliegtuigen binnen waren gedrongen en de besturing overnamen, is de fysieke beveiliging van cockpits ingrijpend verhoogd. Nu wordt nog maar zelden een vliegtuig gekaapt. Steketee:

Toch moet de deur van buitenaf te openen zijn, bijvoorbeeld om cabinepersoneel binnen te laten met eten en drinken, terwijl de piloten in hun stoelen blijven zitten. Dat gaat via een elektronisch slot, dat bediend wordt door buiten de cabine een cijfercode in te toetsen. Daarna ontgrendelt een van de piloten met een schakelaar de deur.

Bij Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen geldt de aanvullende regel dat er niemand alleen in de cockpit mag achterblijven en een ander bemanningslid even in de cockpit plaatsneemt als piloot of co-piloot bijvoorbeeld naar de wc moet. Een steward of stewardess kan dan bijvoorbeeld in de cockpit wachten tot de afwezige piloot of co-piloot weer terug komt.

Die regel geldt in Nederland niet, aldus de KLM-woordvoerder tegenover ANP.

Lees ook in nrc.next: Wat zijn de regels in de cockpit? (€)

    • Eva de Valk