‘Uber voor werksters’ trekt 43 miljoen aan

De Duitse start-up Helpling, nog geen jaar oud, haalt 43 miljoen euro binnen. Het bedrijf wil een eind maken aan ‘zwarte’ werksters via een app.

Helpling is een digitale marktplaats voor aanbieders en afnemers van huishoudelijke schoonmaakdiensten. Foto Ger Loeffen / HH

„Een mooie bevestiging dat we niet helemaal gek zijn”, zegt Benedikt Franke nadat hij net heeft verteld dat het door hem opgerichte Helpling een grote investering krijgt. In totaal krijgt Helpling, een van oorsprong Duitse online marktplaats voor schoonmaakdiensten, 43 miljoen euro overgemaakt.

Dat maakte het bedrijf gisteravond bekend. Vorig jaar kreeg Helpling al ruim 13 miljoen van investeerders. Bij de huidige investeringsronde doet onder meer het beursgenoteerde Duitse techbedrijf Rocket Internet mee.

Je zou er bijna aan wennen dat piepjonge internetbedrijven miljoenen euro’s aan investeringen binnenhalen. Helpling is een van de vele start-ups die zich afficheren met de zogeheten deeleconomie, net als bijvoorbeeld Uber en Airbnb.

Deze Amerikaanse bedrijven kregen de afgelopen jaren nog veel grotere investeringen. In Uber werd zelfs bijna 4,5 miljard gestoken. Hoeveel Helpling waard is geworden door de investering, wil het bedrijf niet zeggen, ook omzetcijfers geeft het niet.

Uberpop voor schoonmakers

Helpling, nog geen jaar oud, laat gebruikers via een app en een website schoonmakers inhuren voor in huis. Zelfstandige schoonmakers kunnen er na een selectie hun diensten aanbieden. De app is er ook in Nederland, hier bieden zo’n 450 schoonmakers hun diensten aan via de app, volgens directeur Nederland Floyd Sijmons.

Het bedrijf heeft zichzelf wel eens vergeleken met de taxi-app Uberpop, alleen dan voor schoonmakers. „Maar die vergelijking gaat toch niet helemaal op”, zegt oprichter Franke. „Wij richten ons juist op een markt die nu helemaal niet gereguleerd is, terwijl Uber actief is in een streng gereguleerde sector.”

Tegen Uberpop nemen de protesten de laatste tijd behoorlijk toe: taxi-chauffeurs zijn boos over oneerlijke concurrentie. Vakcentrale FNV uitte eerder kritiek op de zogeheten ‘wittewerkster-regeling’ waarvan Helpling gebruik maakt.

Volgens Franke zijn protesten tegen Helpling niet te verwachten. „In Nederland is 98 procent van de werksters nu ‘zwart’: ze betalen geen belasting, en hebben geen werknemersrechten. Helpling werkt wel legaal. Het is voor iedereen beter.” Schoonmakers zijn vanaf 13,90 euro per uur in te huren via Helpling.

‘Intieme dienst’

Wat gaan ze doen met de zak geld die ze nu binnen hebben gekregen? „Eerst de app verbeteren”, zegt Franke. „En we willen onze klantenservice verbeteren, zodat mensen snel iemand kunnen spreken als ze een probleem hebben. Het is namelijk een behoorlijk intieme dienst die we bieden: schoonmakers bij mensen thuis. Dan moet je goed bereikbaar zijn.”

Ook gaat Helpling verder internationaal uitbreiden: nu is het bedrijf actief in tweehonderd steden wereldwijd, dat moeten er snel meer worden.

Andere deeleconomiebedrijven staan bekend om hun grootse, wilde plannen: Uber wil bijvoorbeeld niet alleen de taximarkt ‘disrupten’, maar ook zo’n beetje alle andere vervoersdiensten digitaliseren. „Wij zien ook meer potentie dan alleen schoonmaken. Het concept van Helpling kan ook goed werken voor andere diensten”, zegt Franke.

Zo is Helpling in Nederland in gesprek met gemeenten om te kijken of de app gebruikt kan worden voor toepassingen in de zorg, voor bijvoorbeeld thuishulpen.

Ook experimenteert het in Duitsland op de zakelijke schoonmaakmarkt. In Nederland mag het bedrijf dat niet en doet het dat ook niet. Franke: „We richten ons voorlopig op schoonmaak bij mensen thuis. Daar is voorlopig nog genoeg te halen.”