In het Stedelijk Museum Amsterdam opent vanavond De oase van Matisse, de grootste tentoonstelling over de Franse kunstenaar Henri Matisse (1869-1954) die ooit in Nederland is gehouden. Deze expositie, die van recensent Hans den Hartog Jager in het CS van vandaag de maximale waardering krijgt (ooooo), zou niet mogelijk zijn geweest zonder de jarenlange sluiting van het museum. Dat zegt Hoofd Collecties Bart Rutten, die jaren aan de expositie werkte.
Tijdens de verbouwing, die eind 2012 na negen jaar werd afgerond, ging het Stedelijk ruimhartig om met bruikleenverzoeken. Daarmee bouwde het museum krediet op waaraan het nu honderd bruiklenen te danken heeft van de grootste musea in de wereld. Rutten: „In Rome is op dit moment ook een Matisse-tentoonstelling waar we enige hinder van hebben ondervonden. Maar de afgelopen jaren hebben we zoveel goodwill opgebouwd, dat bijna al onze wensen zijn ingewilligd.”
Als voorbeeld noemt Rutten Femme en bleu , dat Matisse in 1937 schilderde en dat een van de topstukken is van het Philadelphia Museum of Art. Rutten: „Dat doek was nog nooit uitgeleend. Maar omdat ze daar van ons zo graag een topstuk van Theo van Doesburg wilden lenen, kunnen wij deze Matisse nu weer aan de Europeanen laten zien.”
Sommige gewilde werken uit de Stedelijk-collectie hebben de afgelopen jaren veel gereisd, zegt Rutten. „Onze Bacon heeft meer airmiles dan jij en ik samen. Dat creëert mogelijkheden.”
Deze tentoonstelling, waarin het oeuvre van Matisse in samenhang met hoogtepunten uit de collectie van het Stedelijk wordt gepresenteerd, is ook een pleidooi voor een rijke collectie, zegt Rutten. „Regelmatig klinkt de kritiek dat we zoveel meesterwerken in depot hebben. Maar alleen dankzij dat rijke bezit kunnen we tentoonstellingen van dit kaliber maken.”
De oase van Matisse is een van de vijf ‘blockbusters’ die dit voorjaar in de Randstad te zien zijn. De overzichtstentoonstelling van Mark Rothko, die begin deze maand afliep in het Gemeentemuseum Den Haag, trok een recordaantal van 265.000 bezoekers. In het Rijksmuseum trok Late Rembrandt sinds de opening op 12 februari 208.495 bezoekers. Het Centraal Museum Utrecht heeft een Joachim Wtewael-overzicht, en het Mauritshuis toont hoogtepunten uit de New Yorkse Frick-collectie.