Restaurantmanager wordt topman McDonald’s

China and Japan. Maps from NASA imagery Beeld NASA

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Na de voedselschandalen van afgelopen jaar, en met de uitdaging van een sterk vergrijzende clientèle voor de boeg, denkt McDonald’s Japan een geheim wapen in te zetten. Een topman die weet hoe het is om achter de balie te staan. Atsuo Shimodaira werd tijdens de aandeelhoudersvergadering van woensdag aangesteld.

Shimodaira begon in 1978, schrijft de Nikkei Asian Review, als medewerker in een McDonald’s restaurant. Hij klom op van winkelmanager en werkte op de verkoopafdeling, voor hij op het hoofdbureau terecht kwam.

Op winkelniveau trekken de klanten weg. Er zal niets veranderen als we de harten van de klanten niet terugwinnen.

Volgens Shimodaira moet McDonald’s goed kijken naar de ontwikkeling van de steden, terug gaan naar de basis, om zo de service te verbeteren. Hij krijgt de verantwoordelijkheid over ‘kleine M’ zoals de dagelijkse gang van zaken in de restaurants genoemd wordt. De uitvoering. CEO Sarah Casanova gaat over de ‘grote M’, waaronder het menu, de prijzen en acties vallen.

Volgens de Nikkei Asian Review is het vooral zaak dat McDonald’s Japan de balans terugvindt tussen het Amerikaanse moederbedrijf en het personeel op winkelniveau.

Uber neemt nieuwe stap in China

Taxiservice Uber raakt steeds meer gevestigd in China. Een contract met autoproducent Yongda draagt daaraan bij. Volgens de website van weekblad Caixin, zal Uber zélf echter geen auto’s kopen. In China worden veel Ubertaxi’s ingezet door autoverhuurbedrijven. Die bedrijven kunnen voor miljoenen yuan nieuwe Audi’s en Volkswagens kopen. Dankzij de deal krijgen ze korting.

Het is nog onduidelijk wat dit contract doet met de concurrentiepositie van Uber in China. De twee grootste aanbieders, Kuaida en Didi Dache, die respectievelijk 56 procent en 44 procent van de markt beheersten, zijn onlangs gefuseerd. Volgens Caixin was die fusie een antwoord op de dreiging van Uber.

Een vierde autoverhuurbedrijf dat in handen is van Baidu, genaamd Yidao Yongche, heeft een klacht ingediend over de fusie. Kuaida (Alibaba) en Didi Dache (Tencent) zouden samen de markt monopoliseren.

Net als elders in de wereld heeft de komst van Uber behoorlijk wat losgemaakt op de Chinese taximarkt. Maar volgens een directeur van een taxibedrijf in de provincie Shanxi, zal het met de concurrentie wel loslopen. Zolang de nieuwkomers zich tenminste richten op een niche: de taxiklant die iets meer kan betalen en iets meer luxe wil.

Hutchinson koopt O2 van Telefonica

Het Britse telefoonaanbieder O2 wás in handen van het Spaanse Telefonica, maar wordt nu gekocht door Hutchison Whampoa. Het conglomeraat Hutchison is gevestigd in Hongkong en is eigendom van miljardair Li Ka-shing die voor de overname 9,25 miljard pond (12,55 miljard euro) betaald, schrijft de South China Morning Post.

O2 heeft in Groot Brittannië 33 miljoen klanten, en krijgt daar nu ook de klanten van concurrent Three UK bij. Volgens Hutchisons topman Canning Fok Kin-ning geeft de samenvoeging hen een ‘ongeëvenaarde schaalgrote en kracht die het mogelijk maakt om beter te concurreren met andere aanbieders op de markt’.

Verder zegt hij:

Deze belangrijke investering toont Hutchisons duurzame vertrouwen in de Britse economie en onze betrokkenheid bij het behoud van een dynamische telecommunicatiemarkt.

Mooie woorden, maar daarmee is de deal nog niet rond. Analisten verwachten volgens de SCMP scherpe kritiek van de Europese Commissie.