Teruglezen liveblog: copiloot liet toestel expres crashen - Germanwings gist naar motief

Ter afsluiting: wat we vanmiddag te weten zijn gekomen

We sluiten het liveblog af, maar hebben nog even op een rij gezet wat er vanmiddag is gebeurd.

  • Op een persconferentie van de procureur die het onderzoek naar de crash leidt, is bekendgemaakt dat de 28-jarige copiloot, de Duitser Andreas Lubitz, het toestel van Germanwings bewust heeft laten neerstorten. De piloot kon de cockpit niet meer in, zoals The New York Times eerder vandaag al meldde
  • Er is geen aanleiding een terroristisch motief te vermoeden
  • Zelfmoord wilde de procureur het ook niet noemen, "want zelfmoord doe je alleen"
  • Lubitz begon in 2008 aan zijn vliegopleiding en was sinds 2013 als copiloot of eerste officier actief voor Lufthansa/Germanwings
  • Volgens Lufthansa-topman Carsten Spohr had Lubitz altijd alle tests, ook medische en psychologische, doorstaan. Het is gissen naar een motief

Niet in de papieren, wel in de digitale krant

Het nieuws uit de persconferentie rond het middaguur kwam te laat voor de papieren krant. Voor de digitale versie is een nieuwe voorpagina gemaakt. Het stuk is hier te lezen. (€)

Weinig bekend

Copiloot Lubitz, verantwoordelijk voor het laten crashen van het vliegtuig, woonde bij zijn ouders, maar had ook een appartement in Düsseldorf. Hij hield van hardlopen en deed mee aan wedstrijden. Er zijn volgens de Duitse en Franse aanklagers geen aanwijzingen dat hij terroristische motieven had.

De andere piloot werkte voor de Duitse maatschappijen Condor en Lufthansa, voordat hij in mei 2014 bij Germanwings begon.

Lufthansa-topman Carsten Spohr zei tijdens een persconferentie: "Het is de ergste nachtmerrie dat er zoiets zou kunnen gebeuren”.

Persconferentie Lufthansa/Germanwings

  • Zojuist hielden Lufthansa en dochterbedrijf Germanwings een gezamenlijke persconferentie. Daarin werd onder andere duidelijk:
  • Copiloot Lubitz begon zijn opleiding in 2008, hij was sinds 2013 copiloot of eerste officier. Hij heeft zijn opleiding een tijdje om nog onduidelijke redenen onderbroken, maar daarna weer vervolgd
  • Lubitz had alle medische tests, alle vlieglessen, checks en tests doorstaan en was volgens Lufthansatopman Carsten Spohr honderd procent geschikt om te vliegen. Zijn vluchtgeschiedenis was onberispelijk
  • Er kan alleen nog maar gespeculeerd worden over wat Lubitz tot deze "verschrikkelijke" daad heeft gebracht.

Spohr legde ook kort uit wat er met de deur naar de cockpit gebeurd kan zijn. Uit geluidsopnames bleek dat de piloot geen toegang meer kon krijgen tot de cockpit. Hij legde uit dat na 11 september 2001 de procedures zijn veranderd en deuren nu gepantserd zijn om ongewenste toegang tot de cockpit te voorkomen:

Als een van de piloten de cockpit verlaat om bijvoorbeeld naar de wc te gaan, dan kan hij aan de deur bellen, ziet de nog aanwezige piloot op een scherm wie er voor de deur staat. Dan kan hij de collega vervolgens met een knop binnenlaten. Er kan ook een code ingetoetst worden die tot een belsignaal in de cockpit leidt. Mocht de aanwezige piloot niet reageren, bijvoorbeeld omdat hij of zij bewusteloos is, dan gaat de deur automatisch open. De cockpitpiloot kan dat wel verhinderen. Dan is de deur vijf minuten dicht.

De kapitein heeft de code heeft wellicht niet ingedrukt, maar waarom zou dan onduidelijk zijn: "iedereen van ons kent hem uit zijn hoofd". Of hij deed het wel, en de copiloot heeft de deur weten te blokkeren. "Meer vooralsnog weten we niet."

Één minuut stilte in Duitsland

In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen hebben velen vandaag gerouwd om de dood van de 150 inzittenden van het verongelukte vliegtuig. De regering van de deelstaat had de bevolking gevraagd om 10.53 uur een minuut stilte te houden. Op dat tijdstip werd dinsdag het contact met vlucht 4U9525 verbroken.

Duitse minister BiZa: geen terroristische achtergrond

De Duitse minister van Binnenlandse Zaken, Thomas de Maiziere, zegt dat de inlichtingendienst en de politie op de dag van de crash de achtergrond van beide piloten hebben onderzocht. Lufthansa zei ook regelmatig veiligheidscontroles naar de piloten te hebben uitgevoerd en ook toen is er niets ongewensts over de copiloot naar voren gekomen.

Die Welt: gevechtsvliegtuig

Een gevechtsvliegtuig van de Franse luchtmacht vloog dinsdag bij de Airbus van Germanwings. Dat heeft de Franse regering volgens de Duitse krant Die Welt bevestigd na ooggetuigenverslagen. Het toestel had geen noodsignaal afgegeven en in zulke gevallen is het protocol dat de luchtmacht een kijkje gaat nemen en contact probeert op te nemen met het vliegtuig.

Over Lubitz: minder ervaren dan piloot

De piloot tijdens de vlucht had zo'n tien jaar ervaring bij Lufthansa en Germanwings en maakte zo'n 6.000 vlieguren. Copiloot Lubitz vloog pas sinds eind september 2013 en maakte tot dinsdag 630 vlieguren.

Reactie Germanwings

Luchtvaartmaatschappij Germanwings heeft op Twitter gereageerd op de informatie die in de persconferentie werd gegeven. Germanwings noemt de uitkomst van het onderzoek "choquerend" en betuigt haar medeleven aan de vrienden en nabestaanden van de slachtoffers. De maatschappij geeft om 14.30 uur een nieuwe persconferentie.

Twitter avatar germanwings Germanwings Uns sind die schockierenden Aussagen der französischen Behörden seit kurzem bekannt, in denen berichtet wird, 1/4

Twitter avatar germanwings Germanwings dass der Copilot das Flugzeug willentlich zum Absturz gebracht haben soll. 2/4

Twitter avatar germanwings Germanwings Unsere Gedanken und Gebete sind weiterhin bei allen Angehörigen und Freunden der Opfer. 3/4

Twitter avatar germanwings Germanwings Unsere Gedanken und Gebete sind weiterhin bei allen Angehörigen und Freunden der Opfer. 3/4

Automatische piloot gemanipuleerd

Tijdens de persconferentie werd duidelijk dat de automatische piloot van het vliegtuig handmatig gemanipuleerd was. Flightradar heeft op Twitter de data in een plaatje gezet:

Twitter avatar flightradar24 Flightradar24 Analysis of Flightradar24 ADS-B/ModeS data: Autopilot was manually changed from 38,000 to 100 ft at 09:30:55 #4U9525 http://t.co/YKZKPxMnm7

Rouwadvertentie van vliegvereniging Westerwald

Lubitz was lid van vliegvereniging LSC Westerwald. Die gaf vandaag nog een rouwbericht uit:

NOS-correspondent in Duitsland, Jeroen Wollaars:

Twitter avatar wol Jeroen Wollaars Andreas Lubitz (28) was lid van de vliegvereniging Westerwald. Vanmorgen gaf die nog een rouwbericht uit http://t.co/HPomI1pE1U

"Andreas stierf als copiloot aan boord van de tragische vlucht. Als jongen werd Andreas lid van de vereniging. Hij wilde zijn droom, vliegen, tot werkelijkheid maken. Hij begon als zweefvliegtuigleerling en schopte het tot piloot van een Airbus A320. Hij kon zijn droom werkelijkheid laten worden, de droom die hij met zijn leven betaalde. De leden van LSC Westerwald rouwen om Andreas en de andere 149 slachtoffers van de catastrofe op 24 maart. Ons diepste medeleven gaat uit naar de nabestaanden. We zullen Andreas niet vergeten."

Dit werd verder duidelijk op de persconferentie

Wat weten we inmiddels na de persconferentie van de procureur:

  • De copiloot in kwestie is de 28-jarige Andreas Lubitz
  • Er is geen reden aan te nemen dat het hier ging om een terroristische aanval
  • Maar op de vraag of het hier ging om zelfmoord, antwoordde hij: "mensen die zelfmoord plegen, doen dat meestal alleen, ik noem het geen zelfmoord
    Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas "Met 150 mensen in een toestel kun je niet van suïcide spreken", zegt procureur Brice Robin.
  • Op basis van de zwarte doos die gevonden is en waarvan de gegevens beluisterd konden worden is duidelijk geworden dat de passagiers tot het allerlaatste moment geen idee hadden wat er aan de hand was
  • Wel zou op de geluidsopnames vlak voor de crash geschreeuw van passagiers te horen zijn geweest

De copiloot van het verongelukte toestel van Germanwings heeft het vliegtuig opzettelijk laten crashen. De gezagvoerder was buitengesloten en bonsde op de deur, maar kon niet naar binnen. Dat heeft de procureur die verantwoordelijk is voor het onderzoek naar het vliegtuigongeluk, Brice Robin, vanmiddag bekendgemaakt.

Uit de geluidsopnames van de enige zwarte doos die is gevonden, blijkt volgens Robin dat de 28-jarige copiloot het systeem moedwillig manipuleerde, waardoor de daling werd ingezet. Zijn ademhaling is tot het moment van de crash te horen. De achtergrond van de man wordt nu onderzocht.