‘Leerlingen moeten diploma op maat krijgen, met vwo- en vmbo-vakken’

Paul Rosenmöller Foto ANP / Martijn Beekman

Leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten vakken waar ze goed in zijn op vwo-niveau kunnen volgen en andere vakken, die ze lastiger vinden, op havo- of vmbo-niveau. Dat zegt Paul Rosenmöller, voorzitter van de VO-raad (de belangenorganisatie voor middelbare scholen), in een interview met de Volkskrant.

Dat betekent dat een scholier een maatwerkdiploma, één diploma met vakken op verschillende niveaus, moet kunnen halen. Op zo’n diploma staan dan bijvoorbeeld drie vakken op havo-niveau, twee op vwo-niveau en één op vmbo-niveau.

Oproep aan de politiek

Rosenmöller roept de politieke partijen op het maatwerkdiploma wettelijk mogelijk te maken. Nu kunnen jongeren nog maar op één niveau een diploma halen, maar Rosenmöller vindt dat niet meer van deze tijd. In Groot-Brittannië bestaat die mogelijkheid wel. Rosenmöller:

“Het is toch niet meer van deze tijd dat je een diploma krijgt op het niveau van het vak waar je slecht in bent.”

Door een maatwerkdiploma in te voeren kan een school het onderwijs beter laten aansluiten op de talenten van een leerling, meent Rosenmöller. Hij introduceert daarbij het begrip ‘ontschotting’: het verwijderen van de schotten tussen vwo, havo en vmbo.

Nu niet mogelijk

Vakken op verschillende niveaus volgen en daarin examen doen is nu niet mogelijk omdat wettelijk is vastgesteld dat een leerling op slechts één niveau een diploma kan halen. Maar in het voorgestelde systeem van Rosenmöller kan een kind dat nu op havo-niveau zit en bijvoorbeeld slecht is in talen, de exacte vakken wel op vwo-niveau volgen en daar eindexamen in doen.

Staatssecretaris Dekker voorstander van maatwerk, maar ziet ook keerzijde

Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker is groot voorstander van meer maatwerk in het voortgezet onderwijs, zegt een woordvoerder van het ministerie tegen de krant. Dekker schreef het Plan van aanpak toptalenten en daarin staat ook dat leerlingen vakken op een hoger niveau moeten kunnen volgen.

Een maatwerkdiploma kan talenten stimuleren, maar kan ook een onbedoeld effect hebben: dat leerlingen zich minder inzetten voor hun slechtste vakken.

    • Carlijn Vis