Heinz en Kraft vormen voedselreus

Multimiljardairs Warren Buffet en Jorge Paulo Lemann trekken samen op bij de miljardenovername van het Amerikaanse Kraft Foods.

Aandeelhouders van Heinz-eigenaar Berkshire Hathaway kregen vorig jaar een fles Heinz ketchup met een portret van topman Warren Buffett erop. Foto Reuters

Heinz tomatenketchup en Philadelphia roomkaas. Op de boterham niet de beste combinatie, maar zakelijk gaan de voedselbedrijven het wel samen proberen. H.J. Heinz Company en de Kraft Foods Group tekenden gisteren een definitief fusieakkoord. De bedrijven gaan samen verder onder de naam ‘The Kraft Heinz Company’.

Heinz kennen we van de ketchup, maar het bedrijf is ook eigenaar van een flink aantal andere merken. In Nederland bezit het onder andere het papmerk Brinta, de sauzen van Wijko, het broodbeleg van De Ruijter en Venz, en de limonades van Karvan Cevitam en Roosvicee.

De merken van Kraft Foods zijn in Nederland minder bekend. Weinig Nederlanders dippen hun kant-en-klare lunchpakket van Lunchables in een kaasdip van Cheez Whiz. We kennen Kraft voornamelijk van de Caprisun-limonade en de kaasspreads van Philadelphia.

Heinz is sinds twee jaar in het bezit van investeringsmaatschappijen Berkshire Hathaway en 3G Capital. Samen nemen zij Kraft Foods over voor een bedrag van 10 miljard dollar. Topmannen Warren Buffet en Jorge Paulo Lemann werkten voor het eerst samen toen zij in 2013 Heinz overnamen. De bedrijven hebben samen een beurswaarde van 46 miljard dollar.

3G kocht eerder ook hamburgerketen Burger King en hielp de Belgische bierbrouwer InBev (Jupiler, Hertog Jan) bij de overname van de Amerikaanse bierreus Anheuser-Busch (Budweiser). De Brazilianen lijken daarmee definitief hun zinnen te hebben gezet op het bouwen van mondiaal voedselimperium.

De overname van Kraft is daarbij een grote, nieuwe stap. Kraft en Heinz worden samengevoegd tot één concern waarvan de aandeelhouders van Heinz voor 51 procent eigenaar worden. De aandeelhouders van Kraft Foods krijgen een belang van 49 procent in het nieuwe bedrijf, en een eenmalig dividend van 16,50 dollar per aandeel – zo betalen Berkshire en 3G de overname. Voordat de fusie definitief kan worden gemaakt, moeten de aandeelhouders van Kraft wel nog toestemming geven voor de deal. Op de beurs werd de premie direct meer dan ingeprijsd: het aandeel steeg in een dag van 61 naar 83 dollar – een teken dat beleggers de deal zien zitten.

Met een omzet van rond de 28 miljard, wordt The Kraft Heinz Company het op twee na grootste merk in de voedings- en drankenindustrie van Noord-Amerika. Wereldwijd neemt het bedrijf na de fusie een vijfde plek in: na Nestlé, Unilever, Pepsico en Mondelez, dat zich in 2012 afsplitste van Kraft Foods.

Berkshire en 3G verwachten ongeveer anderhalf miljard dollar aan kosten te kunnen besparen door de fusie. De investeringsmaatschappijen hopen bovendien door ‘synergievoordelen’ een flinke groei van het bedrijf in Noord-Amerika te kunnen behalen.

Op wereldniveau wil het bedrijf groeien door „de sterke merken van Kraft te combineren met het internationale netwerk van Heinz”, laat Heinz in een persverklaring weten. Wie weet zijn de lunchpakketten en kaasdip van Kraft binnenkort dus wél in Nederland verkrijgbaar.

    • Boris Lemereis