Guzzo legt heden en verleden door elkaar vast

Denis Guzzo, Untitled Industrial Landscape, Elefsina 2013

De Italiaanse fotograaf Denis Guzzo is 38, maar behept met het soort cultuurpessimisme dat je doorgaans met een oudere generatie associeert. In Van Kranendonk exposeert hij een serie Griekse taferelen die vakantiekaartjes uit het land van stranden, tempels en moussaka lijken. Azuurblauwe luchten, zelfs ’s nachts (dankzij een lange sluitertijd). Grotten, rotspunten, glooiende heuvels aan de horizon – hier willen we heen en wel nu.

Maar schijn bedriegt. Guzzo maakt zich zorgen. In de kustplaats Elefsina, ten noordwesten van Athene, stuitte hij op zo’n schrijnend voorbeeld van destructie van cultureel erfgoed dat hij besloot er een fotografisch onderzoek aan te wijden. Hij keerde meermalen terug en legde er heden – Elefsina – en verleden – het oude Eleusis – gelijkwaardig, door elkaar vast. Het resultaat noemde hij Positions.

Eeuwenlang was Eleusis een heilige bestemming. Nu sloopt bouwmaterialenbedrijf Titan rücksichtslos de rotswanden rond de stad voor de productie van cement. Einddoel: Elefsina nog voller bouwen. Guzzo’s statement is duidelijk, en krijgt gestalte in geslaagde werken als Untitled Industrial Landscape, waarop een hel verlicht bouwterrein een gat in het oorspronkelijke landschap slaat. In tweeluiken zet hij leegte en drukte, trappen uit steen en trappen van ijzer naast elkaar.

Toch doet zich een curieus probleem voor, waardoor de missie niet helemaal slaagt: Guzzo fotografeert te mooi. Foto’s van oud en nieuw doen in esthetisch opzicht niet voor elkaar onder. Het enige in Athene geschoten tweeluik, Where Democracy Was Born / What Democracy Has Become, bestaat uit twéé prachtfoto’s: een kale rotsvlakte die bijna voelbaar ligt te blaken in de zon, en het gekrioel van honderden opeengestapelde stadsflats. Van dichtbij tekenen zich ontroerende details af – kleurige luifels, schotelantennes, balkonnetjes. Dapper ploeteren de bewoners voort. Zijn dit dan de boosdoeners? Of de werkmannen van Titan, sjofel gehuisvest in caravans aan de voet van een berg die ze later misschien zelf zullen opblazen?