Een piloot die bewust een vliegtuig crasht - het gebeurde eerder

Foto EPA / Rolf Vennenbernd

Als co-piloot Andreas Lubitz zichzelf (en 149 anderen) van het leven heeft beroofd door vlucht 4U9525 te laten neerstorten, is hij voor zover bekend de eerste westerse piloot die op die manier zelfmoord pleegt. Maar uniek is het niet, blijkt uit een overzicht van Aviation Safety Network (ASN), een gezaghebbende database met statistieken over luchtvaartongevallen.

Er zijn zeker drie betrekkelijk recente gevallen bekend waarbij de ene piloot het vliegtuig laat crashen terwijl de andere piloot even de cockpit uit is.

  • MI 185 (1997). Een Boeing 737 van Silk Air tussen Jakarta en Singapore. Aangenomen wordt dat de gezagvoerder het vliegtuig in een duikvlucht bracht toen de eerste officier (co-piloot) even van zijn stoel was. De gezagvoerder had psychische problemen. Dodental: 104
  • MS 990 (1999). Een Boeing 767 van Egypt Air na een tussenstop in New York op weg naar Kairo. Het vliegtuig kwam in snelle duik dertig minuten na de start, nadat een van beide piloten de cockpit had verlaten. Op de voicerecorder is te horen dat de piloot in de cockpit zegt: “Ik vertrouw op God”. Dodental: 217
  • LAM 470 (2013). Een Embraer ERJ-190 van Linhas Aéreas de Moçambique stortte neer in Namibië nadat de gezagvoerder het vliegtuig scherp liet dalen. De co-piloot was naar de wc. Op de cockpitrecorder is gebonk op de deur te horen. Dodental: 33

MH370 zou eveneens door zelfmoord veroorzaakt kunnen zijn

Het ASN geeft nog vijf gevallen van ‘pilot suicide’ tussen 1979 en 1999. Het gaat twee keer om verward grondpersoneel dat een vliegtuig steelt en ermee neerstort. Twee keer is er een piloot die zonder toestemming opstijgt. En in 1979 boorde een Russische piloot zijn Antonov-2 in de flat waar zijn vroegere vriendin woonde; hijzelf was de enige dode.

MH370 (2014) zou eveneens door zelfmoord van de piloot verongelukt kunnen zijn. De Boeing 777 van Malaysia Airlines verdween in maart 2014 onderweg van Kuala Lumpur naar Beijing van de radar en vloog ongemerkt nog uren door om daarna vermoedelijk in zee te storten. Dat kan alleen door moedwillig handelen zijn gebeurd. Maar het toestel is nog steeds niet gevonden, en harde aanwijzingen voor zelfmoord ontbreken. Dodental: 239.

Lees ook: Acht vliegrampen sinds de MH370 in maart 2014 verdween