Copiloot liet toestel Germanwings expres crashen

De copiloot van het verongelukte toestel van Germanwings heeft het vliegtuig opzettelijk laten crashen. De gezagvoerder was buitengesloten en bonsde op de deur, maar kon niet naar binnen.

Een foto van de cockpit van een Airbus A320. Foto EPA / Airbus

De Duitse copiloot van het dinsdag in Zuid-Frankrijk verongelukte toestel van Germanwings heeft het vliegtuig opzettelijk laten dalen. De gezagvoerder was buitengesloten en bonsde op de deur, maar kon niet naar binnen. Dat heeft de procureur die verantwoordelijk is voor het onderzoek naar het vliegtuigongeluk, Brice Robin, vanmiddag bekendgemaakt.

Uit de geluidsopnames van de enige zwarte doos die is gevonden, blijkt volgens Robin dat de 28-jarige copiloot het flight operating system moedwillig manipuleerde, waardoor de scherpe daling, die achte minuten duurde, werd ingezet. Zijn ademhaling is tot het moment van de crash te horen en leek normaal.

Twitter avatar flightradar24 Flightradar24 Analysis of Flightradar24 ADS-B/ModeS data: Autopilot was manually changed from 38,000 to 100 ft at 09:30:55
#4U9525 http://t.co/YKZKPxMnm7

Na het onaangekondigde hoogteverlies heeft de luchtverkeersleiding contact opgenomen met de cockpit. Toen er geen reactie kwam, zouden de Franse autoriteiten volgens persbureau Reuters een militair toestel hebben ingezet om de situatie te onderzoek.

630 vlieguren

De eerste twintig minuten van de vlucht verliepen normaal, met gewone gesprekken tussen copiloot en commandant. Toen de gezagvoerder echter aankondigde de landing in Düsseldorf voor te bereiden, reageerde de copiloot volgens Robin laconiek.

NRC-correspondent in Frankrijk Peter Vermaas volgde de persconferentie van Robin:

Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas Copiloot heeft “moedwillig het toestel hoogte doen verliezen” en de deur handmatig geblokkeerd, waardoor commandant er niet in kon.
Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas De copiloot, zegt procureur Brice, had waarschijnlijk een “volonté de détruire l’avion” (het toestel te vernietigen).
Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas “Meest plausibele interpretatie”, zegt Brice, is dat de copiloot “moedwillig geweigerd heeft de deur van de cockpilpootcabine te openen”.
Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas Geen enkele ‘mayday’ is uitgegeven, zegt Brice. Geen enkele reactie vanuit cockpit op oproepen verkeersleiding.
Twitter avatar petervermaas Peter Vermaas And that’s a wrap. Copiloot lijkt toestel opzettelijk in bergen te hebben gevlogen, procureur gebruikt niet woorden ‘terrorisme’ & suïcide’.

Het is nog gissen naar de motieven van de copiloot, Andreas Lubitz. Er wordt gekeken naar zijn achtergrond, zijn banden en zijn omgeving, zei Robin. Hij werkte sinds 2013 voor Germanwings en had 630 vlieguren achter de rug.

Het is eveneens onduidelijk waarom de gezagvoerder (met tien jaar ervaring en 6.000 vlieguren) de cockpit verliet. Op de geluidsopnamen is beweging te horen, maar de piloot zegt voor zover bekend niet waarom hij weggaat.

Cockpitdeuren stonden tot de aanslagen van 11 september 2001 meestal open, schrijft redacteur Hans Steketee vandaag in NRC. Nadat de aanslagplegers de cockpits van Amerikaanse verkeersvliegtuigen binnen waren gedrongen en de besturing overnamen, is de fysieke beveiliging van cockpits ingrijpend verhoogd. Nu wordt nog maar zelden een vliegtuig gekaapt.

Toch moet de deur van buitenaf te openen zijn, bijvoorbeeld om cabinepersoneel binnen te laten met eten en drinken, terwijl de piloten in hun stoelen blijven zitten. Dat gaat via een elektronisch slot, dat bediend wordt door buiten de cabine een cijfercode in te toetsen. Daarna ontgrendelt een van de piloten met een schakelaar de deur.

Geen reactie

De krant The New York Times meldde gisteren op gezag van een anonieme bron als eerste dat een van de twee piloten van het toestel van Germanwings niet in de cockpit was toen het vliegtuig neerstortte. Dezelfde persoon liet ook weten dat het eerste deel van de vlucht normaal was verlopen, maar dat later één van de piloten de cockpit niet meer in kon:

“De buitengesloten man klopt zachtjes op de deur en er wordt niet geantwoord. Dan slaat hij harder op de deur en komt er weer geen reactie. Er komt helemaal geen antwoord meer. [...] Je hoort dan hoe hij de deur probeert in te beuken.”

Vlucht 9525 van Germanwings was dinsdag onderweg van Barcelona naar Düsseldorf toen de Airbus 320 rond 10.30 crashte in het afgelegen bergachtige gebied in de buurt van Digne-les-Bains in Zuid-Frankrijk. Alle 150 inzittenden, onder wie zes bemanningsleden
en een 20-jarige Nederlandse vrouw uit Deurne, kwamen om het leven.

Lees verder in NRC Handelsblad: Waarom bleef de cockpit dicht? (€)