Wat schrijven andere media vandaag?

Foto ANP

Wat zijn de belangrijkste zakelijke verhalen in andere media vandaag?

Opnieuw bekent Rabo-bankier fraude te hebben gepleegd

Een derde handelaar van Rabobank heeft bekend de rentetarieven op leningen van banken aan elkaar te hebben gemanipuleerd. Dat meldt de Volkskrant.

De 51-jarige handelaar werkte voor het Londense kantoor van Rabobank. Hij hoopt door te bekennen stafvermindering te krijgen. In New York staan in totaal zeven handelaren van Rabobank terecht voor fraude met de zogenoemde London Interbank Bank Offered Rate, ofwel het tarief dat banken in Londen elkaar rekenen om geld te lenen. Door de tarieven te manipuleren hoopten de bankiers meer te verdienen en hogere bonussen te vangen, schrijft de Volkskrant.

In 2013 trof Rabobank een schikking met Amerikaanse autoriteiten om 774 miljoen dollar aan boetes en schadevergoeding te betalen voor de gepleegde fraude.

Nederland haalt miljarden op tegen spotprijsje

Geld lenen kost geld. Dat moeten banken, verzekeraars en beleggingsfondsen altijd melden van de Autoriteit Financiële Markten als ze net reclame hebben gemaakt voor hun prachtige producten. Maar de Nederlandse Staat bewijst dat geld lenen niet altijd veel geld kost.

Nederland heeft op de internationale obligatiemarkt 6,7 miljard euro opgehaald door leningen te veilen met een looptijd van tien jaar. De rente die Nederland betaalt ligt slechts 0,165 procent boven de Duitse rente, de maatstaf van betrouwbaarheid binnen de eurozone. Dat schrijft de NOS. Met andere woorden: Nederland betaalt nauwelijks iets om geld te lenen.

In totaal heeft Nederland 349 miljard euro aan schuld uitstaan en betaalt daar dit jaar 8,4 miljard euro op.

Supermarkt Plus doet het “drie keer beter” dan de rest

Supermarktbaas Jan Brouwer is tevreden over de resultaten van zijn Plus. De keten doet het volgens de topman drie keer beter dan de rest van de concurrentie. Dat zegt in de Telegraaf.

De goede resultaten (toename bedrijfsresultaat van 51 tot 55 miljoen euro) zijn te danken aan een nieuwe winkelformule, schrijft de krant. Normale Plus-supermarkten werden omgebouwd tot Briljant Plus-supermarkten.

De winkels hebben een groter aanbod en zijn van binnen sfeervollers. “Je ziet dat zowel de bestedingen als de loyaliteit van klanten omhoog gaan”, aldus directeur Brouwer.