Schoonmaak-app Helpling krijgt investering van 43 miljoen

Smiling cleaners team cleaning floor in room Foto iStock

“Een mooie bevestiging dat we niet helemaal gek zijn,” zegt Benedikt Franke nadat hij net heeft bekendgemaakt dat de door hem opgerichte startup Helpling een grote investering krijgt.

In totaal krijgt Helpling, een van oorsprong Duitse online marktplaats voor schoonmaakdiensten, 43 miljoen euro overgemaakt. Dat maakte het bedrijf vanavond bekend. “We hebben echt iets te pakken!’, zegt Franke. Vorig jaar kreeg Helpling al een investering van 13 miljoen. Bij de huidige investeringsronde doet onder meer het beursgenoteerde Duitse techbedrijf Rocket Internet mee.

Je zou er bijna aan wennen dat piepjonge internetbedrijven miljoenen euro’s aan investeringen binnenhalen. Helpling is bovendien een van de vele startups die zich afficheren met de zogeheten deeleconomie, net als bijvoorbeeld Uber en Airbnb. Die Amerikaanse bedrijven kregen de afgelopen jaren nog veel grotere investeringen, Uber zelfs bijna 4,5 miljard. Hoeveel Helpling waard is geworden door de investering, wil het bedrijf niet zeggen, ook omzetcijfers geeft het niet.

Uberpop, maar dan voor schoonmakers

Helpling, nog geen jaar oud, laat gebruikers via een app en website schoonmakers inhuren voor in huis. Zelfstandige schoonmakers kunnen er na een selectie hun diensten aanbieden De app is ook actief in Nederland, en hier bieden inmiddels zo’n 450 schoonmakers hun diensten aan, volgens directeur Nederland Floyd Sijmons.

Het bedrijf heeft zichzelf wel eens vergeleken met de taxi-app Uberpop, alleen dan voor schoonmakers. “Maar die vergelijking gaat toch niet helemaal op,’ zegt oprichter Franke.

“Wij richten ons juist op een markt die nu helemaal niet gereguleerd is, terwijl Uber actief is in een streng gereguleerde sector.”

Tegen Uberpop nemen de protesten de laatste tijd behoorlijk toe: taxi-chauffeurs zijn boos over oneerlijke concurrentie.

Volgens Franke zijn dat soort protesten tegen Helpling niet te verwachten.

“In Nederland is 98 procent van de Nederlandse werksters bij mensen thuis ‘zwart’: ze betalen geen belasting, en hebben geen verzekeringen of werknemersrechten. Helpling werkt wel legaal en eventuele schade is via de app verzekerd. Het is voor iedereen beter.”

Schoonmakers zijn vanaf 13,90 euro per uur in te huren.

Intieme dienst

Wat gaan ze doen met de zak geld die ze nu binnen hebben gekregen? “Eerst maar de app verbeteren,” zegt Franke.

“En we willen onze klantenservice verbeteren, zodat als mensen een probleem hebben, ze snel iemand kunnen spreken. Het is namelijk een behoorlijk intieme dienst die we bieden: schoonmakers bij mensen thuis. Dan moet je goed bereikbaar zijn.”

Ook gaat Helpling verder internationaal uitbreiden: nu is het bedrijf al actief in 200 steden wereldwijd, dat moeten er snel meer worden.

Andere deeleconomiebedrijven staan bekend om hun grootse, wilde plannen: Uber wil bijvoorbeeld niet alleen de taxi-markt disrupten maar ook zo’n beetje alle andere vervoersdiensten digitaliseren. “Wij zien ook meer potentie dan alleen schoonmaken. Het concept van Helpling kan ook goed werken voor andere diensten”, zegt Franke. Zo is Helpling in Nederland in gesprek met lokale overheden om te kijken of de app misschien gebruikt kan worden voor toepassingen in de zorg, voor bijvoorbeeld thuishulpen. Ook experimenteert het in Duitsland op de zakelijke schoonmaakmarkt. In Nederland mag dat nog niet.

“Maar we richten ons voorlopig op schoonmaak bij mensen thuis”, zegt Franke.

“Daar is voorlopig nog genoeg te halen.”