STER weigert spotjes voor de concurrent

Welk bedrijf wil reclame maken voor de concurrent? Stichting Ether Reclame (STER), de reclamedienst van de publieke omroep, in ieder geval niet. De dienst weigert spotjes uit te zenden voor de commerciële zender BNR Nieuwsradio.

BNR-hoofdredacteur Sjors Fröhlich vindt het gedrag van de STER „raar en kinderachtig” en overweegt juridische stappen. Reclames van Fox en Netflix zijn wel op de publieke zenders te zien. Fröhlich vindt dat oneerlijk. „De STER moet een publiek belang dienen.”

Het geschil haalde gisteren de Tweede Kamer. Volgens staatssecretaris Sander Dekker (Media, VVD) mag de STER de BNR-reclames weigeren en kan de stichting zelf bepalen wat belangrijker is: meer reclame-inkomsten of het behoud van luisteraars.

In 2012 kreeg de STER al kritiek om het uitsluitingsbeleid voor commerciële omroepen. Toenmalig minister Marja van Bijsterveld (Onderwijs en Cultuur, CDA) zei dat het niet gebruikelijk is dat commerciële en publieke omroepen bij elkaar adverteren.

BNR zendt wel spotjes uit van de publieke omroep. Zo waren kortgeleden spots te horen voor de VARA-gids en de tv-series De Fractie en Speeches. In 2013 zond BNR onder een schuilnaam reclames uit bij Radio 1. Na de eerste uitzending haalde de STER de spotjes van de zenders. Fröhlich is niet bang voor concurrentie: „BNR staat voor zichzelf.”