Nieuws lezen doen we straks ook op Facebook

Facebook wil dat artikelen van nieuwssites binnen het eigen domein worden geladen. Zo weet het sociale medium nog meer van zijn gebruikers.

Foto Reuters Foto Reuters

Het is niet ondenkbeeldig dat u op dit artikel gewezen bent via Facebook. Voor nieuwsmedia als NRC Handelsblad wordt het sociale netwerk steeds belangrijker. Dat is waar de lezers zijn: Nederland heeft ruim 9 miljoen geregistreerde Facebook-accounts.

Nu worden nieuwsartikelen nog via een linkje in de feed van gebruikers aangeboden. Wie op de link klikt verlaat Facebook en komt op een nieuwssite terecht.

Dat gaat veranderen, als het aan Facebook ligt. Gisteren meldde The New York Times dat het sociale netwerk dichtbij een deal is met een aantal grote nieuwsmedia – waaronder Buzzfeed, National Geographic en The New York Times – over het plaatsen van nieuwsartikelen binnen het Facebook-domein. In ruil daarvoor mogen de media meedelen in de advertentie-inkomsten. Het is een logische stap van Facebook, dat al jaren alles op alles zet om zijn ruim 1,3 miljard gebruikers vooral binnen de eigen website te houden.

Hoe langer we blijven op Facebook, hoe meer informatie het bedrijf verzamelt en hoe meer advertentie-inkomsten het genereert. Een gemiddelde gebruiker spendeert volgens oprichter Mark Zuckerberg veertig minuten per dag op de site. In 2011 was dat nog twaalf minuten.

Nu gaan gebruikers nog ‘even op Facebook’, maar dat moet veranderen als het aan Zuckerberg ligt. Gebruikers zijn in de toekomst liefst altijd op zijn netwerk – ook als ze zich op andere websites begeven. Om dat te bespoedigen, breidt Facebook de samenwerking uit met sites waar je met Facebook-account kunt inloggen. In die strategie past ook de aankoop van Whatsapp en Instagram – die andere grote netwerken waarvan de gegevens onlangs met de invoer met nieuwe gebruikersvoorwaarden aan Facebook zijn gekoppeld.

Volgens The New York Times wil Facebook met de nieuwe maatregel de gebruikers die nieuws lezen via de site een ‘betere ervaring’ bieden. Het laden van een link naar een artikel op een externe site duurt nu zo’n acht seconden volgens Facebook – en dat is voor gebruikers irritant lang. Dat terwijl nieuws een pijler is voor Facebook: 30 procent van alle Amerikanen gebruikt het sociale netwerk als nieuwsbron. Entertainment, sport en politiek zijn populaire onderwerpen.

Zonder Google en sociale media zouden veel nieuwssites sowieso aanmerkelijk minder bezoek trekken. Het idee dat gebruikers het adres van een homepage intypen in hun browser en dan op zoek gaan naar interessante stukken is achterhaald. Gebruikers kiezen in toenemende mate stukken die hen via sociale media door peers (vrienden, familie, betrouwbare experts) worden aangeraden.

Wat hebben de nieuwssites aan de hernieuwde samenwerking met Facebook? The New York Times en Buzzfeed kunnen profiteren van extra advertentie-inkomsten bij hun artikelen. Tegelijkertijd betekent deze constructie dat de nieuwsmedia waardevolle data uit handen geven.

Lezers die klikken op een artikel levert een nieuwssite een schat aan persoonlijke geanonimiseerde gegevens op. Hoe lang hij of zij leest, via welke drager (smartphone, desktop of tablet), locatiegegevens en ander surfgedrag. Dat is waardevolle informatie voor nieuwsmedia die lezers graag een abonnement op de krant willen verkopen.

    • Stijn Bronzwaer