Met ons toestel was niets mis, zegt Germanwings

Vlucht 9525 van de Duitse maatschappij Germanwings zette opeens, zonder overleg met de verkeersleiding, een duikvlucht in. Het vloog toen boven de Franse Alpen.

Links een beeld vanuit de lucht van de rampplek in de Franse Alpen. De Franse politie doet onderzoek in de omgeving. In het toestel zaten leerlingen van een school in het Duitse Haltern, waar gerouwd wordt. Foto’s AFP/DENIS BOIS, EPA/SEBASTIEN NOGIER, AFP/SASCHA SCHUERMANN

Na de ontzetting en de schrik over het nieuws van het neerstorten van de Airbus van Germanwings gisterochtend, kwam in Duitsland al snel het speculeren op gang over de mogelijke oorzaak van de vliegramp.

De verklaring van chef Thomas Winkelmann van Germanwings, een in goedkope vluchten gespecialiseerde dochter van Lufthansa, om drie uur gistermiddag, leek er vooral op gericht om duidelijk te maken dat er met het vliegtuig en met de gezagvoerder niks mis was. Winkelmann wees erop dat de captain al tien jaar in dienst was en duizenden vlieguren had met het toestel. De 25 jaar oude Airbus verkeerde in topconditie, volgens Winkelmann, was de dag ervoor nog gecheckt en had in 2013 de laatste, reguliere, grote onderhoudsbeurt gehad.

Maandag was er iets mis met het toestel

De nieuwssite Spiegel Online meldde gisteren aan het begin van de avond dat piloten van Germanwings en Lufthansa in Stuttgart en Düsseldorf weigerden te vliegen. Verschillende vluchten moesten hierdoor worden gecanceld. Lufthansa heeft bevestigd dat verschillende crews „om persoonlijke redenen” niet wilden vliegen „omdat zij zorgen hadden dat er iets niet in orde” was.

De achtergrond hiervan is dat het neergestorte vliegtuig maandag een paar uur aan de grond heeft gestaan omdat er iets mis was met de nose landing door voor het neuswiel in de boeg van het toestel. Volgens de woordvoerder van Lufthansa was dat probleem evenwel volledig opgelost en kon het toestel normaal vliegen. De woordvoerder van de pilotenvakbond Cockpit, die in een taaie loonstrijd is gewikkeld met de leiding van Lufthansa, zei gisteren tegen de krant Tagesspiegel dat de bond vanwege de ramp met vlucht 9525 van Germanwings voorlopig vooral over de veiligheid wil praten.

Commentatoren in Duitsland zijn het erover eens dat er een catastrofe in de lucht moet hebben plaatsgevonden. Het toestel was om 10.01 uur opgestegen uit Barcelona, meldde ook Winkelmann, en na drie kwartier stijgen op kruishoogte van 12 kilometer gekomen. Een minuut later werd echter zonder overleg met de verkeersleiding een duikvlucht ingezet die na acht minuten eindigde tegen een bergwand.

Druk in cabine weg

Verschillende experts gaan ervan uit dat om een of andere reden de druk in de cabine is weggevallen. Mensen kunnen daardoor binnen tien seconden het bewustzijn verliezen. Om de druk te herstellen moet een toestel daarom een snelle daling inzetten. Onopgehelderd is waardoor de druk in de cabine wegviel. En waarom de piloten in dat geval er voor gekozen hebben over de Alpen te vliegen in plaats van het vliegtuig aan de grond te zetten.

Recent zijn er incidenten geweest met toestellen van Airbus waarbij de computer automatisch aan een landing begon. Piloten wisten daarbij een ramp te voorkomen door tijdig de computer uit te schakelen. Winkelmann sloot echter uit dat dit ook kan zijn gebeurd met vlucht 9525 omdat dit toestel net voorzien was van een nieuwe computer.

Merkel: niet te veel speculeren a.u.b.

Al gauw na de ramp verscheen een stoet politieke prominenten die in alle beschikbare media hun medeleven met de nabestaanden van de 150 slachtoffers betuigden.

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) veegde haar agenda leeg, telefoneerde met de president van Frankrijk en de premier van Spanje, en verscheen op tv om te verklaren dat zij vandaag naar de plek des onheils zou reizen. Merkel vroeg ook dringend niet te veel te speculeren over de oorzaken van het ongeluk, maar de resultaten van het onderzoek naar de oorzaken af te wachten. Op internet en in andere media werd de mogelijkheid dat de ramp het gevolg zou kunnen zijn van een aanslag uitgesproken, maar meestal ook weer als een wilde speculatie ter zijde geschoven.

De bondspresident Joachim Gauck brak een staatsbezoek aan Peru ogenblikkelijk af, en verklaarde dat hij „in kilometers ver weg” was, maar dat zijn „gevoel heel dicht bij allen die rouwen” was. Minister van Buitenlandse Zaken Frank-Walter Steinmeier (SPD) is met de Duitse minister van Verkeer naar de Franse Alpen afgereisd om de plek van het ongeluk te bekijken.