Hoe ethischer de topmanager, hoe succesvoller de onderneming

Foto AP

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Het is niet alleen goed om het goede te doen. Het is ook winstgevend. Integriteit, verantwoordelijkheidsgevoel, compassie, empathie en vergevingsgezindheid: uit nieuw onderzoek blijkt dat die deugden positief effect hebben voor de bottom line van bedrijven en non-profits.

Consultancy-bureau KRW vroeg werknemers bij 84 organisaties naar het morele karakter van de baas. The Huffington Post:

“Firma’s waar de werknemers de morele principes van de CEO hoge cijfers gaf, deden het beter dan de firma’s waarvan de topman een lager karakter-cijfer kreeg. De tien individuen die het laagst scoorden leken de waarheid te verdraaien en slechts bezig te zijn met hun persoonlijk gewin.”

TV-reclame’s gaan je ook volgen

In het begin was het schrikken, toen Google en de New York Times opeens leken te weten dat je van pure chocola en suede Clarks hield. Alles wat je online zocht, bekeek en bestelde bleek adverteerders te voeden.

Inmiddels zijn de meeste web-gebruikers eraan gewend. En dankzij Google gaan televisie-reclames nu ook steeds meer lijken op online-advertenties. “Je tv weet straks evenveel over je als je web-browser”, schrijft Wired.

Fiber TV van Google wordt momenteel getest in Kansas City, en daar zullen de targeted ads - persoonsgerichte reclames -  in reguliere programmering en opgenomen tv-shows te zien zijn.

Veiligheid in luchtvaart wordt geprivatiseerd

Soms wekt de logheid van een overheidsorgaan zo veel ergernis dat privatisering de enige uitweg lijkt te zijn. Zo is het met de Amerikaanse luchtvaartdienst FAA. Experts, luchtvaartbazen en - een zeldzaam toonbeeld van overeenstemming - beide politieke partijen zijn het er over eens dat de FAA zelfstandig moet worden.

Net nu de tragedie in de Franse Alpen de vliegveiligheid opnieuw over het voetlicht brengt, meldt de Washington Post dat het geduld in de VS op is. De invoering van NextGen gaat te langzaam en kost te veel, vinden critici. Dit programma draait om een enorme verandering: het radarsysteem uit de tijd van de Tweede Wereldoorlog moet plaatsmaken voor een modern GPS-systeem.

Om het snel groeiende vliegverkeer te stroomlijnen en veilig te houden, is het dringend noodzakelijk. Douglas Parker van American Airlines:

“We hebben een transformatie nodig, geen renovatie.”