De schok: ook Duits toestel kan crashen

De ontsteltenis in het land is groot. Ook door de vele jonge slachtoffers, onder wie 16 scholieren uit één stadje.

Snelle duikvlucht van ramptoestel

Duitsland vraagt zich vandaag af hoe het komt dat het hele land zo geschokt is over de ramp gisteren met de Airbus van Germanwings. Is het omdat er ook zoveel jonge levens plotseling zijn afgebroken? Onder de 150 slachtoffers van de gecrashte vlucht 4U9525 waren twee baby’s en zestien middelbare scholieren. In het stadje Haltern in Westfalen, waar zij vandaan kwamen, ontstond gisteravond een zee van bloemen en kaarsen voor het gymnasium. Nabestaanden en vele burgers namen deel aan een wake bij de plaatselijke kerk. Vanochtend stonden scholieren in groepen stil buiten de school. De burgemeester van Haltern, Bodo Klimpel, verklaart zwaar geëmotioneerd voor de camera’s dat „dit de zwartste dag is in de geschiedenis van onze stad”.

Mogelijk is de ontsteltenis zo groot omdat het besef doordringt, dat ook Duitse vliegtuigen kunnen neerstorten. Veel Duitsers hielden tot gisteren de vliegtuigen van Lufthansa of die van de in goedkope vluchten gespecialiseerde dochter Germanwings, voor de veiligste ter wereld. Na de ontzetting en de schrik over het nieuws van het neerstorten van de Airbus van Germanwings gisterochtend in Frankrijk, kwam in Duitsland al snel het speculeren op gang over de mogelijke oorzaak.

De verklaring van chef Thomas Winkelmann van Germanwings leek er gistermiddag vooral op gericht om duidelijk te maken dat er met het vliegtuig en met de gezagvoerder niks mis was. Winkelmann wees erop dat de captain al tien jaar in dienst was en duizenden vlieguren maakte met het toestel. De bijna 25 jaar oude Airbus verkeerde in topconditie, volgens Winkelmann, was de dag ervoor nog gecheckt en had in 2013 de laatste, reguliere, grote onderhoudsbeurt gehad. Ook vandaag verklaren experts dat niet de leeftijd bepalend is voor de veiligheid van een vliegtuig maar de staat van onderhoud, en die is aan strenge wettelijke regels gebonden

Met toestel was iets mis

Duitse media komen vandaag met berichten in de trant van „Airbus A320 geldt als extreem veilig”. Niettemin zijn er twijfels over de veiligheid van het rampvliegtuig. Omdat er nog zoveel vragen over de oorzaak van de vliegramp openstaan. Maar de twijfels zijn ook gevoed door de spontane werkweigering van piloten en cabinepersoneel gisteren van Lufthansa en Germanwings, waardoor dertig vluchten werden geschrapt in Stuttgart, Düsseldorf, Keulen en Berlijn. Ook vandaag zijn er piloten die niet willen vliegen omdat zij niet „fit to fly” zijn. Lufthansa heeft bevestigd dat verschillende crews „om persoonlijke redenen” niet wilden vliegen.

Volgens nieuwssite Spiegel-online is de achtergrond hiervan dat het neergestorte vliegtuig maandag een paar uur aan de grond heeft gestaan, omdat er iets mis was met de nose landing door voor het landingsgestel in de boeg van het toestel. Volgens de woordvoerder van Lufthansa was dat probleem evenwel volledig opgelost en kon het toestel normaal vliegen. De woordvoerder van de pilotenvakbond Cockpit, zelf een piloot op een Airbus A320, zouden zijn collega’s te zeer geraakt zijn door de ramp om hun werk te kunnen doen. „Bij dit werk moet je honderd procent je aandacht erbij hebben.” Ondertussen is de vakbond sinds een jaar wel in een taaie loonstrijd gewikkeld met de leiding van Lufthansa. Die draait formeel om de looneisen en pensioenen van de piloten. Op de achtergrond sluimert echter ontevredenheid over het beleid van Lufthansa dat er volgens de vakbond op gericht is Germanwings te laten opgaan in een meer succesvolle dochter, Eurowings.

Vandaag zou in de Bondsdag de commissie Verkeer met de verantwoordelijke minister Alexander Dobrindt (CSU) over de zaak spreken. Een woordvoerder van de sociaal-democratische regeringspartij SPD verklaarde vooraf dat hij „volledige opheldering wil, zowel over werktijden van de piloten als de technische aspecten. We willen een exacte reconstructie van alle relevante elementen van deze vlucht.”

Merkel: niet te veel speculeren

Al gauw na de ramp verscheen een stoet politieke prominenten die in alle beschikbare media hun medeleven met de nabestaanden van de 150 slachtoffers betuigden.

Bondskanselier Angela Merkel (CDU) veegde haar agenda leeg, telefoneerde met de president van Frankrijk en de premier van Spanje, en verscheen op tv om te verklaren dat zij vandaag naar de plaats des onheils zou reizen, samen met premier Hannelore Kraft (SPD) van Noordrijn-Westfalen. Daar zou zij aan het begin van de middag een ontmoeting hebben met nabestaanden.

Merkel vroeg ook dringend niet te veel te speculeren over de oorzaken van het ongeluk, maar de resultaten van het onderzoek af te wachten.

Bondspresident Joachim Gauck brak zijn staatsbezoek aan Peru af. Hij verklaarde „ver weg te zijn in kilometers, maar gevoelsmatig heel dichtbij te zijn bij al degenen die in de rouw zijn”. De mogelijkheid dat de ramp het gevolg zou kunnen zijn van een aanslag wordt als speculatief ter zijde geschoven.