China hoeft even geen glimmende metalen meer

Foto AP

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Als een stofzuiger zoog China de afgelopen jaren alle grondstoffen ter wereld op, van Latijns-Amerika tot Afrika, van Australië tot Canada. Maar nu even niet. China importeerde in februari slechts 2,8 ton platina, 56 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Ook voerde China 54 procent minder palladium in. Niet sinds 2009 - het jaar van de Grote Recessie - importeerde China zo weinig palladium en platina, meldt de Financial Times.

Op de wereldwijde grondstoffenmarkt zorgt het Chinese gedrag voor een schokgolf. China importeerde de afgelopen jaren meer platina dan de VS, Europa, Japan, India en de rest van de wereld tezamen. Als gevolg zijn de prijzen gekelderd tot het laagste niveau in vijf jaar. Voor 31 gram platina betaal je nu slechts 1087 Amerikaanse dollar.

De slechts cijfers zijn een teken dat het niet goed gaat met de Chinese economie. Platina wordt gebruikt voor juwelen, zoals trouwringen. Palladium is een belangrijk component voor katalysatoren van auto’s.

Opkomend Azië kijkt uit naar Chinese ontwikkelingsbank

Terwijl landen in het Westen goed nadenken of ze het aandurven lid te worden van de nieuwe Chinese ontwikkelingsbank, kijkt opkomend Azië naar de mogelijke voordelen. Jakarta zou graag de hoofdzetel van de Aziatische Investerings- en Infrastructuurbank willen hebben. En Vietnam kijkt uit naar geld voor projecten, zo schrijft The  Wall Street Journal vandaag.

Chinees geld wordt in veel landen in de regio, zoals Vietnam, met argwaan bekeken. Niemand wil te afhankelijk worden van alleen China. Landen als Birma zijn bang zo afhankelijk te worden van Chinees geld voor infrastructuurprojecten dat ze eindigen als een satellietstaat.

Maar als het geld via een gerespecteerde internationale instantie loopt waar ook andere landen bij betrokken zijn liggen de zaken anders. Het wordt dan makkelijker en politiek minder gevoelig om leningen te accepteren.

Slecht jaar voor Garuda Indonesia

Na jaren zwoegen, reorganiseren en opleiden was Garuda Indonesia de donkere periode te boven. De Indonesische luchtvaartmaatschappij werd van de Europese zwarte lijst gehaald. Er kwam vorig jaar een directe vlucht van Jakarta naar Amsterdam. Londen werd een bestemming. De glorietijd moest aanbreken.

De realiteit is anders. Vorig jaar leed Garuda een verlies van 373 miljoen Amerikaanse dollar. De maatschappij geeft toegenomen concurrentie, hogere brandstofkosten en een zwakke Indonesische roepiah de schuld, aldus Nikkei Asian Review.

De Indonesische staatsmaatschappij neemt maatregelen. Verlieslatende routes worden geschrapt en een nieuwe topman moet het bedrijf weer winstgevend maken. Ook bekijkt Garuda of er geld te verdienen valt met meer vluchten naar Saoedi-Arabië om te profiteren van bedevaartgangers naar Mekka.