KPN moet bezuinigingen en denkt dat het ook zonder Hi jongeren als klant kan trekken

Advertentie voor Hi

„Je hoeft niets te doen. Alles gaat vanzelf.” Die mededeling kregen anderhalf miljoen klanten van Hi gisteren per brief en sms. Hi, KPN’s jongerenmerk, verdwijnt en gaat KPN heten.

De klanten houden dezelfde abonnementsvorm en mogen voor de schrik een gigabyte data per maand extra verbruiken.

Met het schrappen van Hi hoopt KPN enkele miljoenen euro’s te besparen. KPN wil volgend jaar 400 miljoen euro bezuinigd hebben ten opzichte van 2013. Eén merk minder scheelt in marketingkosten en administratieve rompslomp. De belangrijkste ingreep is de sluiting van 52 Hi-winkels waar 300 personeelsleden werken.

Hi werd in 1996 geïntroduceerd. Dat was in het tijdperk voor mobiel internet; voordat de eerste Blackberry op de markt kwam (1999), voor de UMTS-veiling (2000) en voordat i-Mode (2002) als eerste, zeer beperkte datadienst geïntroduceerd werd.

KPN wilde jongeren lokken als prepaid-klant, zonder bestaande klanten weg te jagen. Hi had flitsender reclames, sloeg een populaire toon aan en bood andere abonnementsvormen, maar Hi-klanten belden wel via het gewone KPN-netwerk.

Eind 2014 telde Hi zo’n anderhalf miljoen klanten, volgens schattingen van onderzoeksbureau Telecompaper. In totaal telt KPN 7,5 miljoen mobiele bellers onder consumenten.

Volgens KPN zijn sinds de komst van het snelle 4G-netwerk „de specifieke wensen van Hi-klanten en de mobiele klanten van het KPN-merk verder naar elkaar toe gegroeid”. Met andere woorden, het gaat mobiele bellers, jong en oud, voornamelijk om dataverbruik en KPN acht zichzelf hip genoeg om jongeren te blijven aanspreken.

KPN heeft nog andere mobiele merken, zoals Telfort en Simyo. Die zijn gericht op de allergoedkoopste abonnementen en blijven als merk vooralsnog bestaan. Het is niet uitgesloten dat die namen ook in de vereenvoudigingsslag ten onder gaan.

Het is de vraag of Hi voor altijd verdwenen is. Sterke merken kunnen een comeback maken in de telecomsector. Zo verdween mobiele provider Ben in 2002 uit de lucht, om in 2008 terug te keren onder de T-Mobile-vlag.

KPN zou ook weer bezig zijn met de verkoop van de Belgische dochter BASE. Dit netwerk stond al eerder te koop maar werd in 2012 uit de etalage gehaald omdat er geen interesse was. Het klimaat voor overnames is nu een stuk gunstiger. Zo aast Liberty Global, eigenaar van Ziggo en UPC, op mobiele netwerken.