Zeg H&M, is dat duurzaam doen niet in strijd met het bedrijfsmodel?

Modeketen H&M groeit en groeit. Uit vanochtend gepresenteerde cijfers blijkt dat de verkopen het eerste kwartaal met 15 procent zijn toegenomen. Daarmee trekken de Zweden de lijn van 2014 door.

Tegelijk maakt H&M goede sier qua duurzaamheid. Deze maand werd het uitgeroepen tot een van de meest ethische bedrijven en kreeg het complimenten van Greenpeace.

NRC Q spreekt Environmental sustainability manager Henrik Lampa aan wie dat mede te danken is. Lampa werkt sinds 2002 op afdeling Maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wanneer kwam bij H&M hét kantelpunt op duurzaamheidsvlak?
“Intern was dat in 2009 toen we de verantwoordelijkheid verplaatsten van onze afdeling naar individuele managers door het hele bedrijf. Bij de buitenwereld zag ik vanaf 2006 echt een verandering. Dat was de tijd van onder meer An Inconvenient Truth. Toen werd het oké om uit de kast te komen als duurzaamheidsfan.”

H&M heeft er mede voor gezorgd dat het normaal is om zo vaak mogelijk nieuwe kleding te kopen. Dat lijkt nogal tegenstrijdig met duurzaamheid, niet?
“Daar raak je iets heel belangrijks. De middenklasse heeft steeds meer koopkracht. De wereldbevolking groeit en als we zo doorgaan komen we in de knoop met grondstoffen. Het is de vraag hoe we daar mee omgaan. Wij kunnen wel onze prijzen verhogen, maar dat willen we niet want dan gaan we terug in de tijd. Toen mode duur was en alleen voor rijke mensen. Wij willen mode voor iedereen.”

En dus?
“Daarom werken we aan een gesloten ‘circulair model’ bijvoorbeeld door chemische recycling en het verzamelen van gebruikte kleding en huishoudtextiel. Met gerecyclede stoffen kun je zo een heel eind komen, bij andere grondstoffen moeten we er nog aan werken om te zorgen dat ze duurzaam zijn.”

Je kan denken dat bedrijven alleen duurzaam doen vanwege hun imago. Snap je dat cynisme?
“Ik kan het wel begrijpen. Veel bedrijven gedragen of gedroegen zich ook cynisch. Bij H&M komt het denk ik doordat veel mensen geen idee hebben van wat wij aan duurzaamheid doen. We kunnen ook niet verwachten dat mensen ons sustainability-rapport van 92 pagina’s lezen, dus wij moeten beter ons best doen om het goed over te brengen.”

Ik lees in dat rapport dat jullie een modellenbeleid hebben?
“Ja wij vinden dat we een verantwoordelijkheid hebben bij het kiezen van de juiste modellen. Ze mogen niet te dun zijn, want het is niet gezond om te dun te zijn.”

Waarom werken jullie samen met ngo’s?
“Omdat ze ons scherp houden en veel kennis hebben. Met Solidaridad, dat armoede bestrijdt in Afrika, zijn we een strategisch partnerschap aangegaan voor de verduurzaming van de textielketen. We werken samen op het gebied van eerlijke lonen en betere arbeidsomstandigheden, maar zetten ons ook in voor de vermindering van katoen- en waterverbruik.”

Hoe werkt de rekensom rond duurzaamheid? Ben je niet in het nadeel ten opzichte van concurrenten?
“Jij hebt een ouderwets beeld! Het maakt ons juist competitiever. Als we het elektriciteitsverbruik in onze filialen naar beneden krijgen, hebben we daar direct voordeel van.”

“Op lange termijn is het sowieso duurder om niet-duurzaam te zijn. Wij zijn er van overtuigd dat het steeds belangrijker wordt voor klanten, dus we zijn ook al goed gepositioneerd voor de toekomst.”