Wanneer is pakpapier op tv reclame?

Foto ANP

De NTR had nog wel netjes toestemming gevraagd. Ja, het Sinterklaasjournaal mag het inpakpapier en de staf van Sinterklaas verkopen, had het Commissariaat voor de Media (CvdM) geantwoord. Nu hangt de omroep toch een boete van 150.000 euro boven het hoofd, een van de hoogste bedragen ooit.

NTR-directeur Paul Römer is naar eigen zeggen goed op de hoogte van de regels over zogenoemde ‘vermijdbare uitingen’ op de publieke omroep.

“Maar nu begrijp ik het werkelijk niet. Het inpakpapier was niet te koop in de winkels, maar werd alleen gebruikt om kado’s in te pakken.”

Volgens CvdM-directeur Remco Dolstra mogen publieke omroepen producten verkopen. Dus ja, het CvdM had toestemming geven. Dat het pakpapier en de staf vervolgens de rode draad van het Sinterklaasjournaal zou bepalen, keurde het Commissariaat af. “Daar ging de NTR te ver.”

Ruimte voor interpretatie

De lijn tussen wat wel en niet kan is soms heel dun.

Te ver, te veel, te lang. ‘Te’ is nooit goed, maar waar ligt de grens? Afgelopen zaterdag besprak het programma De Kwis (VARA) uitgebreid de taxiservice Uberpop. Mag dat dan wel? “De Kwis is een satirisch programma. In de context van satire mag bijna alles”, aldus de woordvoerder.

‘Vermijdbare uitingen’ zijn volgens de Mediawet toegestaan als ze binnen de context van het programma passen en ze niet ‘op overdadig wijze’ plaatsvinden. Hier is dus duidelijk ruimte voor interpretatie.

De TROS ging de afgelopen jaren het vaakst in de fout.

 

Extra strenge regels

De NTR legt zich niet bij de straf neer en maakt bezwaar. Als het Commissariaat niet inbindt, dreigt een jarenlange procedure bij de bestuursrechter. Op een NTR-begroting van 65 miljoen euro lijkt 150.000 weinig, “maar het is zeker een klap”. De staf was wel te koop. Römer:

“De smid prees op zijn website de staf aan met ‘zoals te zien op tv’. Dat hadden we niet afgesproken. Maar is dat onze verantwoordelijkheid?”

Het pakpapier konden tv-kijkers niet kopen en presentatrice Dieuwertje Blok prees het ook niet aan. Alleen winkels pakten er gratis cadeautjes mee in, evenals de pieten op tv. Waarom is de boete dan zo hoog? De regels voor kinderprogramma’s zijn streng. TROS betaalde al 69.000 euro voor Het Sprookjesboomfeest en 100.000 euro voor de Bibaboerderij. Maar ja, daarvan konden kinderen boerderijdieren kopen in de C1000.