Reizigers waarderen regionaal openbaar vervoer weer hoger

Een hybridebus van Arriva. Foto ANP/ Koen van Weel

Reizigers in het regionale openbaar vervoer zijn zeer tevreden over de dienstverlening. Ze waarderen de kwaliteit ervan met het rapportcijfer 7,5, de hoogste score sinds de meting begon in 2001. Het gevoel van veiligheid neemt toe.

Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde ov-klantenbarometer 2014 van CROW-KpVV, een kennisinstituut voor verkeer en vervoer. Jaarlijks onderzoekt deze instelling de klanttevredenheid in het regionaal openbaar vervoer, dit jaar voor de 14de keer.

Het beste streekvervoer rijdt op de Waddeneilanden, in de Zaanstreek en in Apeldoorn, blijkt uit het onderzoek. Onder aan de lijst staat een aantal regionale treinlijnen, met de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond als hekkensluiter.

Cijfers stads- en streekvervoer flink beter

Afgelopen najaar zijn bijna 92.000 schriftelijke enquêtes afgenomen, tijdens bijna 6.500 ritten in 73 gebieden. De reizigers beantwoordden vragen over zaken als rijstijl, stiptheid, tarief, informatie en veiligheidsgevoel. Het cijfer van de passagiers voor het stads- en streekvervoer is flink gestegen sinds 2001: van een 6,8 naar een 7,5. Er worden ook veel minder lage cijfers uitgedeeld: in 2004 scoorde 16 procent van de onderzochte regio’s en lijnen lager dan een 7, nu nog maar 1 procent. Het aantal hoge cijfers neemt toe: in 2004 scoorde 0 procent van de gebieden hoger dan een 7,6, nu is dat 22 procent.

De ov-klantenbarometer is vooral van belang voor de vervoersbedrijven in de grote steden en de vier private concurrenten van NS. Connexxion scoort goed in de Zaanstreek, Syntus in Apeldoorn. Arriva scoort slecht met het busvervoer in de Achterhoek en Rivierenland, goed met de treindienst Dordrecht-Geldermalsen. De RET in Rotterdam krijgt een hoge waardering: een 7,7 voor bus en tram. De slecht beoordeelde Maaslijn (6,7) wordt nu nog verzorgd door Veolia, vanaf 2017 door NS-dochter Abellio.

Voor reizigersorganisatie Rover is de barometer een van de instrumenten om ov-prestaties te meten. Voorzitter Arriën Kruyt:

“We kijken vooral naar hoe goed partijen samenwerken: reizigerspunctualiteit is voor ons belangrijker dan treinpunctualiteit. We merken dat die samenwerking verbetert. Zeker is dat de regionale vervoerders beter presteren dan NS.”