Gerrit, geef me één goede reden om klant van ABN Amro te blijven

Illustratie Ruben L. Oppenheimer

De loonsverhoging die de ABN-top zichzelf toekende, schoot docent economie en ABN-klant Frans van de Camp in het verkeerde keelgat.

Beste Gerrit Zalm. Mag ik je tutoyeren? Ik ben immers drievoudig stakeholder bij de bank waar jij bestuursvoorzitter van bent. De bank waarvan je de medebestuurders een loonsverhoging van 100.000 euro toekende. Dit ter compensatie van het strengere bonusbeleid van de staat. „We bewegen keurig binnen de wet”, zo verdedigde je dat vorige week. Nou, laat dat keurig maar weg.

Als klant neem ik al meer dan veertig jaar producten bij ABN Amro af. Daarvoor moet ik behoorlijk in de buidel tasten. Ik denk aan de hoge kosten van mijn koopsompolis, waardoor de netto inleg beperkt bleef. Nu het op uitkeren aankomt, moet ik ineens advieskosten betalen. Was dat niet inbegrepen? Aan klanten laat ABN zich niet veel gelegen liggen. Die zijn slechts goed genoeg om financieel leeggezogen te worden.

Voorts ben ik met mijn spaargeld vreemd vermogensverschaffer van je bank. Daarvoor krijg ik een schijntje aan rente, nauwelijks voldoende om de inflatie bij te houden. Last, but certainly not least, ben ik ook nog eens eigen vermogensverschaffer. Als belastingbetaler stelde ik de overheid in staat je bank te redden van faillissement. Daar mag wat tegenover staan.

Lees verder (€)