We blijven bij Starbucks praten over kleur en racisme

Earth maps courtesy of NASA: http://visibleearth.nasa.gov/ Foto iStock

Wat gebeurde er in de VS terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Bij Starbucks kom je voor koffie, niet per se voor een goed gesprek over huidskleur en discriminatie. Toen topman Howard Schultz laatst aankondigde de 7300 Amerikaanse Starbucks-vestigingen dé plek zijn om het over de geplaagde raciale verhoudingen te hebben, twitterde de doorgaans gematigde nieuwspresentator Gwen Ifill:


De kritiek kwam van alle kanten, maar Schultz houdt voet bij stuk. Het idee om verkopers, de zogeheten baristas, ‘Race Together’ op de kartonnen bekers te laten schrijven, is van de baan. Maar we moeten en zullen bij de populaire koffieketen over racisme praten - kennelijk vindt de topman het oprecht een goed idee én een manier om de omzetcijfers in stand te houden, door aandacht te trekken.

Volgens  Starbucks heeft het Race Together-initiatief ‘gesprekken, compassie en actie rond ras geïnspireerd in heel Amerika’. En Gwen Ifill zegt nu dat ze een nationale discussie over kleur wel degelijk een goed en belangrijk idee vindt.

Drone moet oppassen voor agressieve vogel

In Los Angeles scheren de drones geregeld over de branding van de Stille Ocean en de heuvels van Hollywood. Maar hoe gewoon de onbemande vliegtoestellen ook lijken te zijn, de drone-techniek staat nog in de kinderschoenen. Een hoogleraar robotics in de Wall Street Journal: “We zitten nog compleet in het prototype-stadium.”

Bedrijven als Amazon, UPS, FedEx en de Chinese online-gigant Alibaba hopen drones te gebruiken voor de bezorging van pakjes. Nog even verder dromen, aldus de krant. Het weer, agressieve vogels, buren met vuurwapens en onbetrouwbare accu’s blijven lastig.

“Mensen kijken video’s op YouTube en denken: wauw, geweldig, waarom wordt mijn pizza zo niet bezorgd?”

Maar de technische hindernissen zijn hoger dan de horden van de aangekondigde regulering van commerciële drones.

Mondelinge ‘oké’ is niet genoeg

Het heeft iets romantisch: in je studentenkamer bedenk je, al dan niet dronken, ‘de nieuwe Facebook’. Handen worden geschud, de toekomst is rooskleurig. Meestal valt dat tegen, maar ook als het briljante idee inderdaad briljant blijkt te zijn, kan het serieus misgaan tussen jonge oprichters die het niet nodig vonden om meer dan een handdruk uit te wisselen.

De LA Times beschrijft hoe dat bijvoorbeeld gebeurde bij Snapchat, de app om mobiel foto’s te versturen zonder dat die worden bewaard. Een van de drie studenten die het idee bedachten werd al gauw door de andere twee terzijde geschoven. De derde spande een proces tegen de onderneming aan; dat is geschikt voor een onbekend - zonder twijfel niet gering - bedrag.

“Een wankel fundament van mondelinge oké’s, kriebels op servetjes en jeugdige haast kan een gevaarlijke mix zijn. Een een mix die je vaak ziet.”