Lekker twitteren, maar wat doen onderzoekers met jouw tweets?

Foto ANP

Je tweets zijn openbaar, daar ben je je (hopelijk) wel van bewust. Maar wist je dat die ene tweet met #Movember of die over de slechte klantenservice bij een bedrijf nu misschien wel onderdeel uitmaakt van een onderzoek? Twitter verkoopt jouw data namelijk. En steeds vaker.

De kopers - verschillende onderzoeksgroepen - krijgen toegang tot actuele en historische data van het bedrijf. En waarschijnlijk is Twitter van plan steeds meer met je tweets te doen: in april vorig jaar werd het bedrijf Gnip gekocht, dat sociale data beschikbaar maakt voor onderzoeken.

Een greep uit de tweets die nu al worden onderzocht

1. Tweets over gezondheid

Hoe goed werkt de campagne van Movember, die aandacht vraagt voor prostaatkanker? Die vraag is onderdeel van het onderzoek dat de Universiteit van Twente doet op basis van Twitterdata. De Universiteit van Twente krijgt, tegelijk met nog vijf instituten in de wereld, in het kader van een pilot gratis toegang tot de data.

De onderzoeksgroep kan zien of iemand geld heeft gedoneerd door te klikken op een Movemberlink op Twitter of direct na een Twitterbezoek naar de website van de campagne ging om te doneren. Dat laatste wil overigens niet zeggen dat je dat deed door een tweet over Movember, het kan natuurlijk ook toeval zijn. Onderzoeker Tijs van den Broek: “Daar wordt in de analyse rekening mee gehouden.”

En tweet je graag over hoe je aan het overgeven bent na je diner in een restaurant?

Als inwoner van Chicago krijg je dan automatisch een bericht. Of je even een vragenlijst wil invullen om te zien of je voedselvergiftiging hebt. Onderzoekers van de Harvard Medical School bekijken of het mogelijk is om op basis van tweets een uitbraak te monitoren.

2. Tweets tijdens rampen

Een onderzoeksgroep in Japan zoekt uit of tweets tijdens een ramp kunnen laten zien aan welke producten een tekort is in het gebied. Daarvoor onderzoeken ze Twitterdata van na de grote zeebeving in Japan in 2011. En in Jakarta proberen onderzoekers via tweets te monitoren wat er gebeurt tijdens een overstroming.

3. Tweets over bedrijven

Twitter wil in samenwerking met IBM grote bedrijven meer laten doen met de data van sociale media. Kijken hoe klanten over je praten op Twitter bijvoorbeeld en daar dan het beleid op aanpassen.

Daarnaast kunnen je tweets gebruikt worden voor gerichte advertenties. Maar dan wel subtiel, dat is in ieder geval het idee. Want zo zegt Gnip-CEO Chris Moody: je helpt de onderliggende data - de tweets - tenslotte zelf de wereld in.

4. En emotionele tweets

Als je vrolijk bent, dan tweet je blije foto’s. Toch?

Een onderzoeksgroep in San Diego onderzoekt of de ‘vrolijkheid’ in een stad te achterhalen is op basis van de afbeeldingen die op Twitter gedeeld worden. Onderzoekers willen zo het welzijn van de bevolking meten - hoe gelukkig zijn ze? - en dat vergelijken met bijvoorbeeld criminaliteitscijfers.

Een andere Amerikaanse onderzoeksgroep kijkt juist naar boze tweets.

Waarom? In het noordoosten van de Verenigde Staten liet het aantal boze tweets een zelfde trend zien als het aantal mensen dat overlijdt door hart- en vaatziekten. Mogelijk zouden die boze tweets wel eens van voorspellende waarde kunnen zijn, denken de onderzoekers.

Maar, zo staat ook in het onderzoek, die twee trends hoeven natuurlijk niet per se een causaal verband te hebben. Er kunnen meer, niet gemeten, factoren een rol bij spelen. Maar toch, volgende keer nog maar eens goed nadenken over die boze tweet?

    • Marieke ten Katen