Hoofdredacteur

Digitaal aandeel groeit bij NRC Media

Onze jaarcijfers in HOI-oplage zijn vandaag bekend geworden. In totaal komt de oplage van NRC Media in 2014 op ruim 263.000 exemplaren. Dat is een half procent onder 2013 wat 264.000 HOI-oplage telde.

De digitale oplage van NRC Handelsblad (+25%) en nrc.next (+112%) – inclusief de zaterdageditie - stijgt in 2014. De papieren oplage neemt af. Dat is een gevolg van de trend naar meer hybride lezen, bijvoorbeeld digitaal doordeweeks en papier in het weekend. Het lezen van onze nieuwsmerken op mobiele telefoons en tablets is logischerwijs dan ook een groeimarkt voor NRC.

In het vierde kwartaal van 2014 noteert NRC Media een vermindering van de HOI-oplage van 11,2 procent ten opzichte van de zelfde periode in 2013. NRC handelsblad is 8 procent lager en nrc.next is inclusief next zaterdag 18 procent lager.

Vorige week zijn tevens de laatste bereikscijfers in print bekend geworden van NOM. Zonder digitaal bereik mee te tellen – dit meet NOM niet - komt NRC Handelsblad uit op 484.000 lezers (was 489.000) en nrc.next heeft doordeweeks 228.000 lezers op papier (was 246.000).

oplage-hoi

Blogger

Peter Vandermeersch

Peter Vandermeersch is hoofdredacteur van NRC.