Australië is klaar voor Netflix

China and Japan. Maps from NASA imagery Foto iStock

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Nog één dag wachten en dan hebben de Australiërs ook Netflix. Intussen heeft zich in Australië een uitgebreide streamingmarkt ontwikkeld. Luidruchtig en zwaar competitief, noemt The Australian die markt. Geen probleem voor Netflix: abonnementsprijzen liggen met 8,99 Australische dollar (6,49 euro) één dollar onder de prijs van zijn concurrenten.

Bij Presto, een samenwerking tussen Seven West Media en Foxtel, beginnen de abonnementen bij 9,99 dollar (7,21 euro) per maand. Bij een andere concurrent, Stan, betaalt de kijker tenminste 10 dollar (7,22 euro).

In een rapport dat in opdracht van Netflix is geschreven staat dat in Australië op de langere termijn maar twee aanbieders van streaming televisie zullen overblijven. Bijna 10 procent (250 duizend) van de abonnees van Foxtel overwegen hun abonnement op te zeggen en voor Netflix te gaan.

Dat Netflix met zo’n lage prijs in de markt kan stappen, komt volgens The Australian door het feit dat het Amerikaanse bedrijf geen btw hoeft te betalen. De vraag is hoelang dit zal duren. De minister van communicatie, Malcolm Turnbull suggereert al dat bedrijven als Facebook, Google en Twitter wellicht belasting moeten gaan betalen over de advertenties die ze in Australië verkopen. Over Netflix had hij het nog niet…

Werknemers Sony niet blij met strategie

Dat de walkman-divisie van Sony en de afdeling digitale camera’s binnenkort zelfstandig verder gaan, valt niet bij iedereen in goede aarde. De mailbox van bestuursvoorzitter Kazuo Hirai is inmiddels volgelopen met verontwaardigde emails van medewerkers, zo vertelt hij in de Nikkei Asian Review.

De werknemers willen vooral weten wat deze ontwikkeling voor hen zal betekenen. Een van hen zegt:

Alleen het hoofdkantoor zal doorgaan onder de naam Sony, zelfs al zijn de mensen daar niet betrokken bij de daadwerkelijke productie. Dat is gewoon niet acceptabel

Op dit moment komt de omzet van Sony al voor 70 procent van zelfstandige divisies zoals Sony Entertainment en Sony Computer Entertainment. Sony gaat dus toe naar een holding-structuur. Dat is tegenstrijdig met de voorgaande strategie van het bedrijf, merkt Nikkei Asia Review op. Sony-topman Howard Stringer wilde de divisies juist verenigen.

Forse winstdaling Sinopec

De lage olieprijs en de langzamere economische groei in China is Sinopec niet in de koude kleren gaan zitten. De winst daalde afgelopen jaar met 30 procent, meldt de South China Morning Post.

Het bedrijf zal de hogere netto kosten om olie uit de grond te halen en de verwerking ervan, nog moeten verwerken. Het eerste kwartaal van 2015 zal daarom slechts break-even worden gedraaid, zo verwacht Sinopec.

De winst over 2014 bedroeg 46,47 miljard yuan (6,92 miljard euro), in 2013 was dat nog 66,13 miljard (9,85 miljard euro). Het was de laagste winst sinds crisisjaar 2008, toen hield Sinopec onder de streep slechts 28,5 miljard yuan (4,25 miljard euro) over.

De opbrengst over afgelopen jaar was zelfs nog lager dan de 59,85 miljard yuan (8,91 miljard euro) die 27 analisten van het financiële persbureau Thomson Reuters had voorspeld. De analisten voorspellen voor 2015 overigens een verdere daling tot 42,9 miljard yuan (6,39 miljard euro) als gevolg van de lagere olieprijs.