Dit is het antwoord op de Apple Watch

Foto IWC

Het is dé vraag van dit moment in de (Zwitserse) horloge-industrie: wat te doen met de ontwikkelingen van de smartwatch? Swatch, Samsung en LG hebben er al een, en Apple heeft zijn Watch Sport en Watch Edition onlangs gepresenteerd, maar niemand weet of dit type smartwatch het gaat maken en of het dus een geduchte concurrent van de ‘gewone’ horloges gaat worden.

En dan is er ook nog het probleem van de Zwitserse frank. Sinds die is losgekoppeld van de euro, zijn Zwitserse producten een stuk duurder geworden. En aangezien zowat alle (goede) horloges ‘Swissmade’ zijn, staat de ontwikkeling van nieuwe horlogemodellen op een laag pitje.

Wat zijn de trends:

1. De klok zelf

Voor het eerst in jaren worden mannenhorloges bijvoorbeeld weer kleiner – nadat ze het laatste decennium steeds een stukje waren gegroeid, tot bijna pizzaformaat.

Een midsize-model houdt het midden tussen een vrouwen- en een mannenformaat. Uniseks dus. Bijkomend voordeel is dat deze horloges zowel verkocht kunnen worden op de westerse markt (voor vrouwen) als op de oosterse markt (oosterse mannen hebben doorgaans smallere polsen).

2. Het bandje

De klassieke leren band maakt een comeback ten koste van stalen, rubberen en gouden bandjes. Krokodillenleer zie je het meest, in uiteenlopende kleuren en met contrasterende stiksels. Nieuw is dat het leer van goede komaf moet zijn. Anoniem leder is uit.

Merken werken nu met bekende leerlooiers als Hermès, de exclusieve Italiaanse schoenfabrikanten Santoni en Berluti, het Belgische Delvaux (Since 1829, staat er op het bandje, want anciënniteit geeft immers cachet).

Screenshot Fromanteel

Screenshot Fromanteel

Het sympathieke, zeer betaalbare Nederlandse merk Fromanteel (vanaf 379 euro) heeft makkelijk verwisselbare, handgemaakte ‘Swiss Made’ leren banden waar op de site een heel stuk aan is gewijd. Goede raad van Fromanteel: `Zorg dat de horlogeband altijd matcht met de schoenen en de riem.`

3. Het antwoord op de smartwatch

Montblanc komt met een nieuwtje op horlogebandgebied: de TimeWalker Urban Speed e-Strap (350 euro). Een leren band die allerlei slimme eigenschappen bezit die via een touchscreen in het bandje kunnen worden bediend. Via bluetooth staat het horloge in verbinding met de eigen smartphone.

Ondanks onduidelijkheden over de toekomst van de smartwatch. Moet er dus nu al worden ingestapt om de boot niet te missen, of is het een tijdelijke modegril die je links kunt laten liggen?

Foto Frederique Constant

Foto Frederique Constant

Het in Zwitserland gevestigde, Nederlandse merk Frederique Constant kiest voor de zekerheid een tussenweg door een hybride model uit te brengen dat het beste van twee werelden wil combineren: het kan e-informatie laten zien op een ‘gewone’ wijzerplaat.

4. Briljante tegenaanval

Het chique merk H. Moser & Cie (anno 1805) kiest als enige de frontale tegenaanval. Het merk laat weten dat het allemaal leuk en aardig is om te tweeten met je horloge, maar dat H. Moser & Cie al sinds 1805 smart bezig is met allerhande innovaties en dat ze dat zullen blijven doen zonder van hun horloges fototoestellen, hartslagmeters, berichtencentra of filmschermen te maken.

“Our watches are clever and look smart.”