Boete voor Sinterklaasjournaal wegens inpakpapier

Presentatrice Dieuwertje Blok met de ballonnenpiet. ANP / Freek van Asperen

Het Sinterklaasjournaal van de NTR heeft van het Commissariaat voor de Media een boete opgelegd gekregen van 150.000 euro. Dit vanwege pakpapier dat veelvuldig in beeld is gebracht. De NTR legt zich niet bij de uitspraak neer.

Dat schrijft het Algemeen Dagblad. Het papier, rood met gele mijters, werd gedrukt door Firma Keijzer Papier, en geïntroduceerd in de uitzendingen van 2013. Het papier belandde ook in winkels. Het Commissariaat vindt dat het programma winst en reclame heeft gemaakt, wat in strijd zou zijn met de Mediawet.

Een woordvoerder tegen het AD:

“Voor ons is dat structurele karakter heel belangrijk in deze zaak. Zo werd het toch een commercieel product waarvoor reclame werd gemaakt. Wij nemen dit ernstig, omdat het programma zich richt op kinderen.”

Juridische strijd

Algemeen directeur van de NTR Paul Römer is klaar voor een juridisch gevecht, zegt hij tegen de krant. Het papier was volgens hem namelijk nergens te koop voor de kijker, maar lag in sommige winkels achter de toonbank. Op verzoek konden pakjes in het Sinterklaasjournaal-papier worden ingepakt. Gratis. Hij zegt dat de NTR veel imagoschade oploopt door de boete.

“Ouders weten dat hun kinderen veilig naar onze programma’s kunnen kijken. Daarom vind ik deze kwestie extra kwalijk. Met het Sinterklaasjournaal brengen we jaarlijks de verhaallijn naar de belevingswereld van kinderen. Al was de boete maar een tientje, dan nog zou ik die uit principe aanvechten.”