Redactie Charlie Hebdo verdeeld over miljoenen na aanslag

De voorpagina van de editie van Charlie Hebdo van 18 maart 2015, twee dagen geleden. Foto AFP

Elf redactieleden van het Franse satirische tijdschrift Charlie Hebdo eisen een gelijke verdeling van het nieuwe kapitaal dat het blad heeft verworven sinds de aanslag op de redactie waarbij twaalf mensen omkwamen. Het bedrag van 30 miljoen euro is nu nog in handen van drie aandeelhouders.

Woensdag is tijdens een redactievergadering een collectief opgericht dat pleit voor een collectief aandeelhouderschap, en dus ook voor een gelijk verdeling van het nieuw verworven kapitaal. Charlie Hebdo-redacteur Laurent Léger heeft dat aan het Franse persbureau AFP meegedeeld. Ook tekenaar Luz (die de eerste cover na de aanslag tekende) doet mee, net als columnist Patrick Pelloux, een arts gespecialiseerd in noodgevallen, die na de aanslag snel ter plaatse was om eerste hulp te bieden en sommige van zijn collega’s zag sterven. Het collectief heeft advocaten in de arm genomen.

De aandelen van Charlie Hebdo zijn op dit moment voor 40 procent in handen van de ouders van de omgebrachte hoofdredacteur Charb, voor 40 procent in die van Riss, de nieuwe hoofdredacteur (gewond aan de schouder) en voor 20 procent in die van directeur Eric Portheault.

‘Geld doet meer kwaad dan goed’

Een advocaat van de directie van het blad liet weten dat men kennis heeft genomen van de eisen, maar dat men het nu te vroeg vindt om op zulke eisen over herverdeling van het kapitaal in te gaan. Volgens de advocaat is de leiding van het blad diep bedroefd over dit initiatief. Hij zei:

“Riss ligt nog in het ziekenhuis, de aandelen van [de doodgeschoten] Charb zijn bevroren. Al dat geld doet meer kwaad dan goed. Het doet denken aan de begrafenis, waarbij men bij het terugkeer van het kerkhof al begint te strijden om de sieraden van oma.”

De werknemers van Charlie Hebdo lijken collectief mede-aandeelhouders en mede-eigenaren van hun blad te willen worden. Een van de initiatiefnemers van het collectief, de arts Patrick Pelloux zei tegen AFP:

“Wij hebben niets tegen de huidige directie, met niemand een conflict. Maar in het licht van wat er gebeurd is, willen we als medewerkers meer betrokken zijn bij het bedrijf. We voelen ons nog sterker volledig verbonden met ons bedrijf, nadat zoveel mensen zijn omgebracht. Daar gaat het om, niet om de verdeling van de koek. Geld interesseert ons niet.”

Zeven miljoen exemplaren

Vlak voor de jihadistische aanslag op 7 januari was het satirisch weekblad zo goed als failliet. Er werden hooguit 30.000 exemplaren per week verkocht. Sinds de aanslagen zijn giften en abonnees toegestroomd, en werden van het eerste nummer na de aanslag het overlevingsnummer van 14 januari 7 miljoen exemplaren verkocht. Tegenwoordig zijn ook bij sommige Nederlandse kiosken weer wekelijks nummers van Charlie Hebdo te koop.