Megaverlies te lijf met minder winkels

Moederbedrijf Macintosh van onder meer Dolcis en Scapino leed een monsterverlies. Het verkoopt winkels, en probeert klanten te lokken met service.

Hoe slecht het ook gaat, bij Macintosh blijven ze positief. Dus als ’s ochtends bekend wordt dat het bedrijf vorig jaar 102 miljoen euro verlies heeft gemaakt, houden ’s middags drie bestuurders van de detailhandelgigant evengoed een monter verhaal.

Ze willen vooral vooruitkijken. Vertellen wat ze allemaal gaan doen om de resultaten volgend jaar beter te krijgen. Maar bovenal willen ze duidelijk maken dat het helemaal niet zo slecht gaat als het monsterverlies doet vermoeden.

Ja, het verlies van het moederbedrijf van schoenenwinkels als Scapino, Manfield en Dolcis is tien keer zo groot als in 2013 (toen was het tekort 12 miljoen). Maar dat komt volgens Macintosh hoofdzakelijk doordat het bedrijf bijna 70 miljoen euro heeft moeten afschrijven op Scapino en de Belgische schoenenketen Brantano. Die winkels zijn minder waard geworden. Verder heeft Macintosh een heel behoorlijk jaar gedraaid, zeggen de topmannen.

En dat in een branche die het moeilijk heeft. Macintosh verkocht 6 procent meer schoenen, zowel in de winkel als via internet, maar het grootste probleem zijn de prijzen. Die staan zodanig onder druk dat er amper winst overblijft.

Als de winter lang uitblijft, zoals vorig jaar, zegt topman Kurt Staelens, kopen consumenten in september en oktober nog geen nieuwe schoenen. Tegen de tijd dat ze dat wel gaan doen, is het overal uitverkoop en gaat de wintercollectie tegen te scherpe prijzen de deur uit.

Dit soort verklaringen voor tegenvallende resultaten keert ieder jaar terug. Wél te beïnvloeden is de bedrijfsstrategie. Om het tij te keren, worden de schoenenwinkels in het Verenigd Koninkrijk afgestoten: Macintosh richt zich uitsluitend op de Benelux, en alleen op kleding en schoenen. Woonwinkel Kwantum staat om die reden sinds vorig jaar te koop. Dit bedrijfsonderdeel maakte overigens wel winst, 3,5 miljoen op een omzet van 192 miljoen euro. Met de opbrengst van de verkoop van Kwantum, de schoenenwinkels in het Verenigd Koninkrijk en Nea International (dat zich richt op de productie en groothandel in sportbraces), wil Macintosh schuld aflossen en investeren in de overblijvende schoenenwinkels.

Macintosh heeft meerdere plannen om met service meer klanten naar de (web)winkel te trekken. Zo is in België uitvoerig getest met de ‘voetscan’. Klanten kunnen in de winkel hun voeten nauwkeurig laten opmeten, waardoor ze later via internet meteen de goede maat kunnen bestellen. Voor Macintosh betekent dit minder retourzendingen: het aantal teruggestuurde bestellingen daalde in België van 25 naar 15 procent. De voetscan moet ook in Nederland mogelijk worden.

Schoenen online bestellen en binnen drie uur ophalen in de winkel? Over niet al te lange tijd moet ook dat bij Macintosh-zaken kunnen. Of: bestellen en de schoenen binnen zes uur thuisbezorgd krijgen. „Dat kan dankzij ons grote aantal winkels”, zegt topman Staelens. „Feitelijk is iedere winkel een distributiecentrum.”

In de winkels van Manfield komen alle dozen vanuit het magazijn ín de winkel te staan, zodat verkopers niet voortdurend naar achter hoeven lopen. Dit komt het contact met de klant ten goede, is het idee. Klanten van Invito zijn jonger en zitten juist niet te wachten op verkopers die steeds in hun buurt blijven, zegt Staelens. Daar blijft het magazijn dus gewoon intact.