Loop je hard? Dan ben je hier waarschijnlijk ook in getrapt

Foto iStock

Nieuwe hardloopschoenen nodig? Grote kans dat je naar een speciaalzaak gaat. Eenmaal daar komt de verkoper, na een loopanalyse op video te hebben uitgevoerd, naar alle waarschijnlijkheid aanzetten met jouw persoonlijke ‘superschoen’.

Maar wie bepaalt wat dat is? En waarom geloof je dat?

NRC Q houdt net als jij van hardlopen. Daarom we hebben het handigste overzicht van alle runs in Nederland gemaakt. Ken jij NRC Q Run al?

Geen boegbeelden? Dan maar marathonkaartjes

“Asics, Nike, Adidas, Saucony en Brooks. Dat is de top vijf van meest verkochte hardloopschoenen in Nederland”, zegt Cor van der Tas, inkoper bij winkelketen Running Center. Voor die merken is het van het grootste belang dat juist hún schoen aan een koper wordt gepresenteerd als de beste. Volgens branchespecialist Dave Quadvlieg van InRetail is de rennerswereld moeilijker te winnen voor merken dan de voetbalwereld.

“Messi hoeft maar op een paar nieuwe Adidas te spelen en de klant staat al in de winkel. De hardloopbranche heeft minder van zulke boegbeelden.”

Het moet dus op een andere manier. Van der Tas: “Merken bieden verkopers van alles aan. Advies, verkooptrainingen, maar ook kaartjes voor marathons.” En wat ook werkt: schoenen afstemmen op allerlei afwijkingen die bij de videoanalyse gesignaleerd kunnen worden. “Merken zijn goed op de hoogte van de verschillende typen lopers en het soort schoenen dat bij hen past. Asics bijvoorbeeld, maakt een hele range aan schoenen”, zegt Quadvlieg.

Verkoper als strateeg en personal coach

Maakt het voor de verkoper uit of hij Asics of Nikes verkoopt? Ja, zegt Van der Tas. “Het advies heeft zeker te maken met het verdienmodel van de winkel. Goede pasvorm staat voorop, maar bij meerdere geschikte opties, gaan andere factoren een rol spelen.” Op de ene schoen wordt meer verdiend dan op de ander.

Volgens branchespecialist Quadvlieg heeft de verkoper daarnaast handige informatie over de klanten. Hij vraagt bijvoorbeeld aan de klant hoeveel en hoe vaak hij of zij loopt. Loopschoenen moeten na een flink aantal kilometers wel vervangen worden.

“Als zo’n verkoper slim is, rekent hij dus met de gegevens van de klant uit wanneer nieuwe schoenen nodig zijn en stuurt hij tegen die tijd een mailtje. Wat een service, denkt de klant, en komt een nieuw paar kopen.”

Zien is geloven, toch?

Volgens Quadvlieg wordt in negen van de tien gevallen het schoenadvies na de loopanalyse in de winkel overgenomen. De keus voor hardloopschoenen is veel minder afhankelijk van kleur of merk.

Wel zijn klanten volgens hem kritischer geworden door het internet. Hardlopers komen voorbereid de winkel in en weten al een heleboel. Toch is een videoanalyse volgens Van der Tas overtuigend: “Het is niet een of ander vaag verhaal. De hardloper kan zelf meekijken en ziet zelf de afwijking.”

Onderzoek in de sportgeneeskunde levert echter geen bewijs op dat voorgeschreven hardloopschoenen blessures zouden voorkomen. Volgens sportarts Steef Bredeweg zijn het vooral de fabrikanten en winkels die blijven benadrukken dat goede en dure hardloopschoenen essentieel zijn. Belangrijker is bijvoorbeeld de manier waarop je traint.

“Hardlopen is een sportactiviteit die makkelijk is om te doen en die overal gedaan kan worden zonder dat daar een dure of ingewikkelde uitrusting voor nodig is.”

Als hardlopers laten we ons tot nu toe dus gemakkelijk inpakken door de verkooppraatjes.

    • Jolanda van de Beld