Hoe Giethoorn zijn Monopolypositie kreeg

Op het nieuwe internationale Monopolybord komt het vakje ‘Giethoorn’. Het hele dorp werd ingezet voor de internetverkiezing. Daarvoor zaten sommige Giethoorners 50 keer per dag te Ctrl+V’en.

Giethoorn, het pittoreske plaatsje in Overijssel, krijgt een plekje op het bord van de internationale versie van het spel Monopoly. Naast steden als Madrid, Tokio, New York en Sydney. Hoe kreeg Giethoorn dat voor elkaar?

Lennard de Boer heeft samen met zijn broer de website Giethoorn.com: voor de promotie van het dorp. Volgens hem motiveerden twee slechte winters hem ertoe om ‘iets ludieks’ te bedenken om aandacht voor zijn dorp te krijgen. De Boer: „Giethoorn trekt normaal extra bezoek door de schaatsevenementen die in het dorp worden georganiseerd, maar de afgelopen twee winters waren slecht voor ons: er kon niet worden geschaatst.”

Heel Giethoorn werd gemobiliseerd

De Boer ging op zoek naar een alternatief om zijn dorp – ruim 2.600 inwoners – in de kijker te spelen. Zijn inspiratie was Volendam, dat in 2008 een poging deed om de plaats op een jubileumeditie van Monopoly te krijgen, en veel publiciteit kreeg.

Op internet zag De Boer vervolgens dat spellenfabrikant Hasbro twee wildcards te vergeven had voor plaatsnamen op de Monopoly Here & Now Wereldeditie, die in september verschijnt. Begin dit jaar werden fans uit 182 landen opgeroepen om te stemmen op hun favoriete steden.

Bingo, dacht De Boer, en hij bedacht een campagne om zo veel mogelijk mensen op Giethoorn te laten stemmen. Een bevriend dichter maakte een gedicht over waarom Giethoorn op het bord moest, een vriend maakte er een video bij. En hij zocht een filmmaker die pro bono een campagnefilmpje wilde maken dat via sociale media verspreid kon worden. „Maar dat wilde niemand voor niets doen. Ik denk dat ze niet geloofden in de kracht van de campagne.” Uiteindelijk maakte een kennis een video met een collage van foto’s van Giethoorn en het gedicht als voice-over.

Acht dagen had De Boer om de hele Giethoornse gemeenschap - en de rest van Nederland - aan het stemmen te krijgen. De Boer liet zijn gewone werk als internetondernemer links liggen en zette alles op alles om dorpsgenoten attent te maken op zijn campagne. Hoeveel mensen hij precies heeft aangesproken weet hij niet, maar zeker honderden dorpsgenoten heeft hij persoonlijk benaderd.

De klik, klik, Ctrl+V-methode

Zijn netwerk is groot: in Giethoorn kent hij zowat iedereen. Zijn broer en hij zijn „maatschappelijk bewogen mensen”: ze zitten in het voetbalbestuur, in lokale stichtingen en doen vrijwilligerswerk. De Boer kent elke Giethoornse ondernemer en dat komt met name door zijn site: alle bedrijven in het dorp zijn er lid van.

Het stemmen was laagdrempelig, maar, vertelt De Boer, hij deed er alles aan om het de mensen nog makkelijker te maken. Aangezien ‘Amsterdam’ als keuze was voorgeprogrammeerd en je ‘Giethoorn’ zelf moest intikken, liet hij mensen zijn ‘Klik, klik, Ctrl+V-methode’ zien: twee keer klikken om op de webpagina het vakje te activeren en daarna de letters van Giethoorn met Ctrl+V erin plakken. En zo kwam De Boer mensen in het dorp tegen die trots vertelden dat ze elke dag wel 50 keer hadden gestemd.

Zo’n vier miljoen stemmen zijn er in totaal uitgebracht. Hoeveel stemmen Giethoorn kreeg, kan Hasbro niet zeggen, maar wel meer dan Madrid, de andere stad die via de ‘wildcardronde’ een plekje kreeg. Nederland is straks het enige land met twee steden op het bord.

Zaterdag is het feest in Giethoorn: dorpsgenoten verzamelen zich in café De Fanfare en als het goed is komt er een verrassingsoptreden, zegt De Boer.