Bij Macintosh blijven ze positief, ook als het heel erg slecht gaat

ALKMAAR - Uitverkoop met veel korting bij winkels in Alkmaar. ANP XTRA KOEN SUYK Foto ANP / Koen Suyk

Hoe slecht het ook gaat, bij Macintosh blijven ze positief. Dus als ’s ochtends bekend wordt dat de detailhandelgigant vorig jaar een verlies van 102 miljoen euro heeft gemaakt, volgt ’s middags evengoed een monter en opgewekt verhaal van de drie bestuurders in een luxe hotel in Amsterdam.

De heren willen vooral vooruit kijken. Vertellen wat ze allemaal gaan doen om te zorgen dat de resultaten volgend jaar beter zijn. Maar bovenal willen ze duidelijk maken dat het helemaal niet zo slecht gaat met het moederbedrijf van schoenenwinkels als Scapino, Manfield en Dolcis als het monsterverlies doet vermoeden.

Factor tien

Want ja, het verlies is tien keer zo groot als in 2013 (toen was het tekort 12 miljoen), maar dat komt hoofdzakelijk doordat Macintosh tientallen miljoenen heeft moeten afschrijven op Scapino en de Belgische schoenenketen Brantano. Die winkels zijn minder waard geworden.

Verder heeft Macintosh een heel behoorlijk jaar gedraaid, zeggen de topmannen. En dat in een branche die het ontzettend moeilijk heeft. Macintosh is er in geslaagd om (6 procent) meer schoenen te verkopen – zowel in de winkel als via internet – maar het grootste probleem zijn de prijzen. Die staan zodanig onder druk dat er amper winst overblijft.

Als de winter lang uitblijft, zoals vorig jaar, zegt topman Kurt Staelens, gaan consumenten in september en oktober nog geen nieuwe schoenen kopen. Tegen de tijd dat ze dat wel gaan doen, is het overal uitverkoop. En dan gaat de wintercollectie dus tegen te scherpe prijzen de deur uit. Aan het weer kunnen de bestuurders van Macintosh niets veranderen. Dit soort verklaringen voor tegenvallende resultaten keert dus ieder jaar terug. Waar de bestuurders wél invloed op hebben, is de bedrijfsstrategie. En dus hebben zij allerlei maatregelen bedacht om het tij te keren.

Dag Verenigd Koninkrijk, dag Kwantum

De schoenenwinkels in het Verenigd Koninkrijk worden afgestoten: Macintosh gaat zich uitsluitend richten op de Benelux, en alleen op kleding en schoenen. Woonwinkel Kwantum staat om die reden sinds vorig jaar te koop. Dit bedrijfsonderdeel wist overigens wél winst te maken, 3,5 miljoen op een omzet van 192 miljoen euro.

Met de opbrengst van de verkoop van Kwantum, de schoenenwinkels in het Verenigd Koninkrijk en Nea International (dat zich richt op de productie en groothandel in braces), wil Macintosh schuld aflossen en investeren in de overblijvende schoenenwinkels. Want er moet natuurlijk wel wat gebeuren, wil Macintosh weer winst gaan maken.

Kurt Staelens gaf alvast een inkijkje in de ideeën die het concern heeft. Zo is in België uitvoerig getest met de ‘voetscan’. Klanten kunnen in de winkel hun voeten nauwkeurig laten opmeten, waardoor ze later eenvoudig via internet kunnen bestellen zonder het risico te lopen dat de maat niet goed is. Voor Macintosh betekent dit fors minder retouren: het aantal teruggezonden bestellingen daalde in België van 25 naar 15 procent. De voetscan moet ook naar Nederland komen.

Verder is er veel aandacht voor de wisselwerking tussen de winkels en de webshop. Alles moet gericht zijn op het gemak van de consument. Schoenen online bestellen en binnen drie uur ophalen in de winkel? Over niet al te lange tijd moet dat kunnen. Of: bestellen en de schoenen binnen zes uur thuisbezorgd krijgen. “Dat kan dankzij ons grote aantal winkels”, zegt topman Staelens. “Feitelijk is iedere winkel een distributiecentrum.”

In de winkels van Manfield komen alle dozen vanuit het magazijn ín de winkel te staan, zodat verkopers niet meer voortdurend naar achter hoeven lopen. Dit komt het contact met de klant ten goede, is het idee. Klanten van Invito zijn jonger en zitten juist niet te wachten op verkopers die steeds maar in hun buurt blijven, zegt Staelens. Daar blijft het magazijn dus gewoon intact.

Lees ook ons stuk over de fantasieloze winkelstraten die in bijna elke Nederlandse stad te vinden zijn.