Bacardi paait Chinezen met alcohol uit groene thee

People walk past the skyline of the Marina Bay central business district in Singapore in this April 26, 2013 file photograph. Banks have a new buzzword to describe their strategy in Asia: diplomacy. Stung by regulatory probes into allegations ranging from the hiring of the offspring of senior state officials in China to rate manipulation in Singapore, and grappling with reams of new rules brought in after the global financial crisis, firms are going on a charm offensive with the region's regulators and governments. REUTERS/Edgar Su/Files (SINGAPORE - Tags: CITYSCAPE BUSINESS) Beeld Reuters

Wat gebeurde er in Azië terwijl je sliep? Onze correspondenten praten je bij.

Wie een markt wil veroveren moet ‘m eerst kennen. Zo weet Bacardi dat Chinezen graag thee drinken. Op zich niet gunstig voor een producent van rum, maar Bacardi ging aan de slag en ontdekte een manier om uit groene thee een alcoholisch drankje te maken.

Fortune bericht over Tang, een drankje gemaakt van groene thee blaadjes, gemengd met water. in eerste instantie wordt het verkocht in taxfree winkels in Hongkong, voor zo’n 260 dollar (243,46 euro) per halve liter. Daarna wil Bacardi ermee naar Chinese restaurants.

Guillaume Dock is directeur van de afdeling onderzoek en ontwikkeling bij Bacardi:

Met groene thee als de hoeksteen van Tang geloven we dat we echt een uniek product hebben gecreëerd dat helemaal nieuw smaakt en tegelijkertijd een nostalgische bekendheid heeft.

De Chinese markt voor alcoholische dranken is de laatste jaren nogal ingezakt door de overheidscampagne tegen corruptie en vóór versobering. Het meest gedronken drankje in China wordt gewoon in eigen land geproduceerd: Baijiu, een graanlikeur.

Aziatische Investeringsbank blijkt wereldwijd aantrekkelijk

Zuid-Korea treedt naar alle waarschijnlijk ook toe tot de Asian Infrastructure Investment Bank (AIIB). Dat meldt de China Daily. Tot eind maart kunnen landen zich nog melden om als ‘oprichter’ lid te worden van de nieuwe organisatie. De AIIB moet een soort Wereldbank worden, maar dan vooral gericht op de (infrastructurele) ontwikkeling van Azië.

Inmiddels zijn 26 Aziatische landen lid, variërend van Nieuw Zeeland, Saudi Arabië, Thailand en Mongolië. Opvallend is het lidmaatschap van het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Italië. Ook Luxemburg overweegt lid te worden. De Verenigde Staten maakt zich zorgen over de loyaliteit van zijn bondgenoten.

De ministers van buitenlandse zaken van Zuid-Korea, Japan en China praten naar verluidt deze week in Seoul over toetreding. Zuid-Korea zou via de AIIB kunnen helpen bij eventuele opening en hervorming van Noord-Korea, zegt Lee Moon-gi, professor aan de Sejong Universiteit tegen persbureau Xinhua.

Lionsgate vindt Chinese investeerder

Wie ook graag de Chinese markt op wil, zijn de filmmakers in Hollywood. Filmstudio Lionsgate hoopt een weg gevonden te hebben. Volgens de South China Morning Post wil het bedrijf films laten financieren door het Chinese Hunan TV.

Het gaat om tenminste vijftig films van Lionsgate, waarin de Chinezen 25 procent van de productiekosten op zich nemen, en daar ook een kwart van alle opbrengsten voor terugkrijgen. Volgens SCMP is de deal zo’n 1,5 miljard dollar (1,4 miljard euro) waard.

De Chinese bioscopen draaiden in 2014 een omzet van 4,8 miljard dollar (4,49 miljard euro). Daarmee is het de grootste filmmarkt buiten de Verenigde Staten.

Lionsgate was al langer op zoek naar een Chinese partner. Er waren onder meer gesprekken met de Wanda Group en Jack Ma (Alibaba). Het is niet de enige filmstudio die wil samenwerken met een Chinese investeerder. Volgens geruchten gaat Huayi Brothers Media 18 films produceren met STX Entertainment. Fosun International kocht afgelopen jaar al een aandeel in Studio 8 en Wanda Group kocht AMC Entertainment.