4 minuten de eclips zien kost je zo 5.000 euro

Het wordt vandaag druk boven de Faerøer-eilanden. Zo’n 20 speciale eclipsvluchten vliegen daar door de schaduw van de maan.

Eigenlijk heeft hij geen tijd, vertelt Xavier Jubier aan de telefoon. Op de kleine Parijse luchthaven Le Bourget is hij is net voor het eerst aan boord gestapt van de privéjet die hij heeft gehuurd en hij heeft minder dan een dag om de laatste voorbereidingen te treffen. Exact twee uur en 22 minuten voor de zonsverduistering van vandaag moet het toestel volgens zijn berekeningen opstijgen om op het juiste moment op de juiste plek te zijn. Wat de inzittenden dan te zien krijgen is volgens Jubier „zo emotioneel intens” dat de Fransman het vergelijkt met de geboorte van een kind. „Het is de ongelooflijke schoonheid van een volledige zonsverduistering.”

Xavier Jubier is eclipsjager. Hij reist de hele wereld af om zonsverduisteringen te zien. Hij schat dat er tienduizend fanatiekelingen zoals hij zijn, waarvan er zo’n duizend echt geen enkele volledige eclips overslaan. „Om de mystiek volledig te ervaren” kun je volgens Jubier het beste op een berg of in een woestijn zijn, maar dat is vandaag geen optie. De volledige zonsverduistering is alleen te zien op Spitsbergen of de Faerøer-eilanden en de kans is daar te groot dat het bewolkt is. Jubier: „Dat risico wil ik niet lopen.”

Zes extra luchtverkeersleiders

Daarom charterde hij een luxueus privévliegtuig, zodat hij vanaf veertien kilometer hoogte gegarandeerd zicht heeft op de lichtkrans die om de door de maan verduisterde zon verschijnt. Bijkomend voordeel: het vliegtuig kan meevliegen met het pad van de eclips boven de Atlantische Oceaan, waardoor de zonsverduistering niet 2,5 minuut, maar bijna 4 minuten duurt.

De huur van het toestel kostte Jubier enkele tienduizenden euro’s, maar dat geld verdient hij terug door stoelen te verkopen aan andere eclipsliefhebbers. Afhankelijk van de plaats in het vliegtuig gingen de stoelen voor tussen vijf- en zesduizend euro weg. De verkoop ging zelfs zo goed dat Jubier nóg drie toestellen vol kreeg. Daarvan vertrekt er nog één uit Parijs, de andere twee vliegen vanuit Zwitserland en België.

De luchtverkeersleiding in IJsland, die het luchtruim boven de Faerøer-eilanden controleert, heeft zes extra verkeersleiders ingeroosterd die de vijftien tot twintig speciale eclipsvluchten in goede banen moeten leiden. Ook zijn er acht gewone vluchten die een kleine omweg nemen om door de schaduw van de maan te kunnen vliegen. Daarnaast is het al een paar dagen druk in de lucht met eclipstoeristen die naar de Faerøer-eilanden zijn gekomen. „Het is hier nog niet zoals Heathrow, maar het is zeker vier keer zo druk als normaal”, zegt de directeur van Vága Floghavn, het vliegveld op de Faerøer. Hij schat dat er vanwege de eclips zo’n 11.000 toeristen op het eiland met 50.000 duizend inwoners zijn.

Vanaf Schiphol 5,5 uur op en neer

Ook een paar Nederlandse toestellen volgen de eclips in het luchtruim boven de Faerøer-eilanden. Zo heeft ArkeFly een Boeing 737-800 verhuurd aan een Japanse touroperator, die met vijftig eclipsjagers – die per persoon tussen de vijf- en achtduizend euro betalen – naar Europa is gekomen om de paar minuten duisternis te aanschouwen. Vliegmaatschappij Transavia organiseerde een prijsvraag en vliegt met de winnaars en enkele journalisten vanaf Schiphol in 5,5 uur op en neer naar de eclipszone. Ook vliegen er enkele Nederlandse privéjets richting de Faerøer, bevestigen verschillende chartermaatschappijen.

Piloot Sjoerd Jan ter Welle vliegt bijvoorbeeld met een Cirrus SR22, een eenmotorig propellervliegtuig, naar de eclips. Zijn klant is een Engelse vastgoedman die er duizenden euro’s voor overheeft om eens een volledige zonsverduistering te zien. Het is een avonturier, vertelt Ter Welle, die zelf ook altijd voor dit soort vluchten te porren is. „Mensen vliegen niet graag met een eenmotorig vliegtuig urenlang over een ijskoude zee. Als die ene motor uitvalt lig je in het water. Maar we dragen survivalpakken en de tank is vol, en de risico’s zijn klein. Ongelukken gebeuren vaak door onkundig handelen van piloten. Ik ben ervaren.”

Vanwege de hoge kosten is een eclipsvlucht niet voor iedereen weggelegd. Marc Van den Broeck, directeur van de Vlaamse volkssterrenwacht Urania, had een optie om voor 40.000 euro een Airbus A319 te huren. Daarvoor had hij tachtig deelnemers nodig die 500 euro per persoon betaalden. Dat lukte niet: maar veertig mensen meldden zich aan. Echt balen doet Van den Broeck niet. „Uit een vliegtuigraampje heb je dan wel de garantie dat je het kan zien, maar op de grond beleef je een zonsverduistering toch op zijn best.”