Nederland, Duitsland, Abu Dhabi - overal willen ze Leaseplan hebben

Foto EPA

Van Nederland naar Abu Dhabi en Duitsland en weer terug. Zo verandert het in Nederland gevestigde Leaseplan van eigenaar. Het bedrijf, dat auto’s least, is in gesprek over verkoop. Nu is het nog eigendom van het Duitse Volkswagen en de Duitse bankier Friedrich von Metzler. Een groep investeerders zou het leasebedrijf gezamenlijk willen overnemen: uit Groot-Brittannië, Nederland, Singapore en Abu Dhabi.

Een bedrijfsschets in twee landen en één emiraat:

1. Duitsland

Leaseplan verhuurt wereldwijd bijna 1,4 miljoen auto’s; in Nederland heeft het 120.000 auto’s in beheer. Lange tijd was het in Nederlandse handen. In de jaren negentig kocht ABN Amro het bedrijf uit Almere nog en herdoopte het tot de ABN Amro Lease Holding.

Tot 2004. Toen werd het Duitse Volkswagen eigenaar, samen met twee investeerders uit Abu Dhabi en Saoedi-Arabië. Volkswagen kreeg vijftig procent van de aandelen, de andere twee ieder 25 procent. Dat is nu nog steeds zo, al hebben de investeerders uit het Midden-Oosten plaatsgemaakt voor Fleet Investments, het investeringsvehikel van Von Metzler. Samen heten ze Global Mobility Holding en zijn ze dus de baas over Leaseplan. (Ja, we zijn er.)

Dat Global Mobility zette over 2013 ruim 7,4 miljard euro om. Over 2014 zijn alleen de (positieve) winstcijfers bekend: 372 miljoen euro.

Met Leaseplan wilde Volkswagen zijn positie op de leasemarkt voor auto’s versterken. Of het nou door Leaseplan komt of niet, die missie is in ieder geval in Nederland geslaagd. De auto’s van Volkswagen zijn hier de meest populaire leaseauto’s.

2. Nederland

Auto’s en reparaties zijn niet het enige waar Leaseplan zich mee bezig houdt. Het is ook mogelijk bij het bedrijf te sparen (tegen een rente van 1,6 procent). Momenteel beheert het bedrijf rond de 4,3 miljard euro. Klinkt gek? Niet als je het bedrijf als bank ziet - beiden verstrekken immers krediet. De een met auto’s, de ander met geld.

Het leasebedrijf heeft een Nederlandse bankvergunning en staat daarom onder toezicht van De Nederlandsche Bank en de AFM. Met die bankvergunning had het in 2008 ook recht op een garantieregeling van de overheid; Leaseplan was het eerste bedrijf dat daar gebruik van maakte. Afgelopen zomer loste het bedrijf het laatste miljard schuld (van de 6,5 miljard euro) aan de staat af.

3. Abu Dhabi

Geen schulden meer, dus het kan gemakkelijk verkocht worden. Volkswagen zou van het bedrijf af willen. Volgens het Britse Sky is een consortium onder leiding van pensioenfonds PGGM gesprekken met Volkswagen en Von Metzler begonnen. Volgens de Wall Street Journal heeft investeringsmaatschappij TDR Capital LLP de leiding, maar is PGGM wel een van de geïnteresseerde partijen. De groep zou verder bestaan uit investeerders uit Singapore en - jawel - weer Abu Dhabi.

Het Britse TDR is betrokken bij vakantieparkketen Center Parcs en David Lloyd Leisure. Juist, die van de sportscholen.