Hoe Giethoorn zijn Monopolypositie wist te bemachtigen

Giethoorn, het pittoreske plaatsje in Overijssel, krijgt een plekje op het internationale Monopolybord. Naast steden als Madrid, Tokio, New York en Sydney. Hoe heeft Giethoorn dat voor elkaar gekregen? Een reconstructie.

Giethoorn op het internationale Monopolybord (Beeld is bewerkt door Giethoorn.com, het echte spel verschijnt in september.) Foto via Giethoorn.com

Door Carlijn Vis

Giethoorn, het pittoreske plaatsje in Overijssel, krijgt een plekje op het internationale Monopolybord. Naast steden als Madrid, Tokio, New York en Sydney. Hoe heeft Giethoorn dat voor elkaar gekregen? Een reconstructie.

Lennard de Boer heeft samen met zijn broer de website Giethoorn.com: voor de promotie van het dorp. Volgens hem motiveerden twee slechte winters hem ertoe om “iets ludieks” te bedenken om aandacht voor zijn dorp te krijgen. De Boer:

“Giethoorn trekt normaal extra bezoek door de schaatsevenementen die in het dorp worden georganiseerd, maar de afgelopen twee winters waren slecht voor ons: er kon niet worden geschaatst.”

Volendam als voorbeeld

De Boer ging op zoek naar een alternatief om zijn dorp - ruim 2600 inwoners - in de kijker te spelen. Zijn voorbeeld op dorpsmarketinggebied? Volendam.

“Zij hebben zichzelf op de kaart gezet als toeristische trekpleister en ontvangen nationale en internationale bezoekers. Hoe ze dat doen, daar probeer ik van te leren.

In 2008 deed Volendam een poging om de plaats op een jubileumeditie van Monopoly te krijgen. Met de campagne wist Volendam veel lokale en landelijke persaandacht te behalen. Dat wil ik ook, dacht De Boer, want veel budget voor de promotie van zijn dorp is er niet, dus hij moet het van gratis media-aandacht hebben.

Campagnefilmpje geknipt en geplakt

Op internet zag hij dat spellenfabrikant Hasbro twee wildcards te vergeven had voor plaatsnamen op de Monopoly Here & Now Wereldeditie, die in september verschijnt. Begin dit jaar werden fans uit 182 landen opgeroepen om te stemmen op hun favoriete steden.

Bingo, dacht De Boer, en hij bedacht een campagne om zo veel mogelijk mensen op Giethoorn te laten stemmen. Hij trommelde een bevriende dichter op om een gedicht te schrijven over waarom Giethoorn op het bord moest. En hij zocht een filmmaker die pro bono een campagnefilmpje wilde maken dat via sociale media verspreid kon worden.

“Maar dat wilde niemand voor niets doen. Ik denk dat ze niet geloofden in de kracht van de campagne.”

Uiteindelijk maakte een kennis een video met een collage van foto’s van Giethoorn en het gedicht als voice-over. “Ik kan wel beter”, zei de kennis nog, “maar ik heb geen tijd”.

Heel Giethoorn in actie

Daarna had De Boer acht dagen om de hele Giethoornse gemeenschap - en de rest van Nederland - aan het stemmen te krijgen. De Boer was er dag en nacht mee bezig, hij liet zijn gewone werk als internetondernemer die dagen links liggen en zette alles op alles om dorpsgenoten attent te maken op zijn campagne. Hoeveel mensen hij precies heeft aangesproken weet hij niet, maar zeker honderden dorpsgenoten heeft hij persoonlijk benaderd.

Zijn netwerk is groot: in Giethoorn kent hij zowat iedereen. Zijn broer en hij zijn “maatschappelijk bewogen mensen”: ze zitten in het voetbalbestuur, in lokale stichtingen en doen vrijwilligerswerk. De Boer kent elke Giethoornse ondernemer en dat komt met name door zijn site: alle bedrijven in het dorp zijn er lid van. Ze betalen een klein bedrag om op Giethoorn.com te staan en met dat geld doen De Boer en De Boer dus promotie-acties voor het hele dorp.

De Boer had door dat “het lekker ging” toen zijn Facebookcampagne door ruim 15.000 mensen bleek te zijn gedeeld; geen “simpele likes“, maar mensen die actief zijn boodschap verspreidden.

Toch was het leukste deel van zijn campagne offline, zegt hij. De Boer vroeg ondernemers één dag Monopolygeld te accepteren voor bepaalde goederen of diensten. Zo “verkocht” dorpscafé De FanFare meer dan honderd keer koffie met appelgebak. Bij restaurant De Landije kon je met het spelletjesgeld een aperitiefje scoren en in de supermarkt de Spar waren croissants te krijgen in ruil voor speelgeld.

De Boer maakte zelf ook een rondje langs deelnemende horeca: hij begon de dag met koffie en appelgabak bij De Fanfare, daarna lunch met Monopolysoep bij restaurant ’t Achterhuus en ‘s avonds tapas “voor niets” in De Sloothaak.

Klik, klik, Ctrl+V

Het stemmen was heel laagdrempelig, vertelt De Boer. Maar hij deed er alles aan om het de mensen nog makkelijker te maken. Aangezien “Amsterdam” als keuze was voorgeprogrammeerd en je “Giethoorn” zelf moest intikken, liet hij mensen zijn ‘Klik, klik, Ctrl+V-methode’ zien: twee keer klikken om op de webpagina het vakje te activeren en daarna de letters van Giethoorn met Ctrl+V erin plakken. En zo kwam De Boer mensen in het dorp tegen die trots vertelden dat ze elke dag wel 50 keer hadden gestemd.

Twitter avatar JohnWSpijkerman John Spijkerman @DragtAlbert 80 procent inwoners Giethoorn met internet stemde 10 tot 50 keer per dag om dorp op Wereldeditie Monopoly te krijgen. Jij ook?

4 miljoen keer gestemd

Zo’n vier miljoen stemmen zijn er in de twee stemrondes uitgebracht. Hoe vaak er is gestemd voor Amsterdam of Giethoorn, kon een woordvoerder van Hasbro niet zeggen. Giethoorn kreeg wel meer stemmen dan Madrid, de andere stad die via de ‘wildcardronde’ een plekje kreeg. De zegsvrouw verzekerde trouwens dat het hier niet gaat om een vroege 1 aprilgrap. Nederland is straks het enige land met twee steden op het bord.

Hasbro organiseerde voor de nieuwe wereldeditie, ter gelegenheid van de 80ste verjaardag van het spel, twee stemrondes. In de eerste ronde konden mensen uit een selectie van 80, waaronder Amsterdam, 20 plaatsen kiezen voor op het spelbord.

De Nederlandse hoofdstad veroverde zo een spelpositie, maar niet op de ‘duurste’ plek (donkerblauw): net als New York is Amsterdam roze. Zo werden alle plekken op het bord, behalve de twee goedkoopste (bruin), verdeeld op basis het aantal stemmen. De Peruaanse hoofdstad Lima en Hong Kong in China kregen de meest prijzige vakjes toebedeeld.

De tweede stemronde stond open voor alle plaatsen ter wereld, ook voor dorpen als Giethoorn, overigens het zelfbenoemde ‘Venetië van het noorden’.

En toen belde Hasbro

Giethoorn krijgt een bruin vakje, naast Start en Madrid.

Zaterdag is het feest in Giethoorn: dorpsgenoten verzamelen zich in café De Fanfare en als het goed is komt er een verrassingsoptreden, zegt De Boer.

Daarna moet hij weer “aan de bak”, want er is veel werk voor zijn gewone baan blijven liggen. Voorlopig geen vakantie dus?

“Vakantie in eigen dorp!”

Welke steden op welke kleur?

Ga je het spel straks spelen, dan kom je op de Monopoly Here & Now-editie de volgende steden tegen:

  • Donkerblauw: Lima (Peru) en Hong Kong (China)
  • Groen: Riga (Letland), Lissabon (Portugal) en Istanbul (Turkije)
  • Geel: Warschau, (Polen), Mexico City (Mexico) en Santiago (Chili)
  • Rood: Belfast (Ierland), Athene (Griekenland) en Belgrado (Servië)
  • Oranje: Londen (Engeland), Moskou (Rusland) en Tokio (Japan)
  • Roze: New York (Verenigde Staten), Amsterdam (Nederland) en Sydney (Australië)
  • Lichtblauw: Queenstown (Nieuw Zeeland), Kaapstad (Zuid-Afrika) en Taipei (Taiwan)
  • Bruin: Giethoorn (Nederland) en Madrid (Spanje)

(Met medewerking van Laura Klompenhouwer.)