Elke K in het K3-imperium is vervangbaar, dus leeft het merk voort

2015-03-18 15:26:55 SCHELLE - K3 met (VLNR) Josje Huisman, Kristel Verbeke en Karen Damen tijdens de persconferentie. De drie zangeressen stoppen in de huidige bezetting en gaan dit jaar in een Vlaams-Nederlandse tv-show op SBS6 op zoek naar hun drie opvolgers. ANP KIPPA LEVIN DEN BOER Foto ANP

Het is volgens Kristel “de meest gestelde vraag van de afgelopen zestien jaar”: wanneer stopt K3? Niet onbegrijpelijk, Kristel en Karen tikken de veertig al aan. Josje, sinds 2009 bij de groep, is 29. Nu stoppen ze dan echt, alle drie, maakten ze gistermiddag bekend.

Maar het merk K3 leeft voort. Het komende jaar gaat moederbedrijf Studio 100 op zoek naar hun opvolgers met de talentenshow ‘K3 zoekt K3’, dit najaar uitgezonden door SBS6 en het Vlaamse VTM.

De dames zijn dus inwisselbaar. Het maakt niet uit wie op het podium zingen en dansen, het merk K3 is goud waard. Hoeveel van de 180 miljoen euro omzet van Studio 100 het trio in 2014 opbracht, wil het multimediabedrijf niet zeggen, maar “het is ons sterkste muziek- en podiummerk”, aldus directeur Hans Bourlon. In de zestien jaar dat K3 bestaat, gaven de ouders tientallen miljoenen uit aan shows en cd’s:

Het K3-imperium ontleed in vieren:

1. Product

Het product K3 is tot in detail uitgewerkt. Zelfs de kapsels in de Belgische kleuren zijn vastgelegd, liet Karen gisteren los. “De live-shows zijn overweldigend”, zegt universitair docent marketing Maarten Gijsenberg van de Rijksuniversiteit Groningen. Als Vlaming heeft hij de opkomst van Studio 100 en K3 van dichtbij gevolgd, met zijn kinderen ging hij naar een show in het Antwerpse Sportpaleis. “Ouders krijgen waar voor hun geld, kinderen zijn vanaf minuut één betoverd.” De surrealistische roze droomwereld slaat aan. Iedereen is positief en lief voor elkaar. Alles is leuk. Problemen worden opgelost.

Daarnaast verschillen de K3-leden precies genoeg van elkaar. Gijsenberg:

“De rode is de pittige, de blonde de lieve, de zwarte zit ertussenin. Het zijn figuurtjes geworden, waarmee kinderen zich makkelijk kunnen identificeren.”

Bij de Spice Girls had ook ieder tienermeisje een favoriet.

2. Plaats

Als het product af is, moet deze op zo veel mogelijk manieren verkocht worden. “We pakken het uitbuiten professioneel aan”, zegt Bourlon. “Gelaagdheid werkt.” Dus zette het kinderentertainmentbedrijf de K3-leden in voor twaalf tours, vijf speelfilms, drie televisieprogramma’s, vijf musicals en merchandising.

“Door dezelfde boodschap op een vernieuwende manier te brengen blijft K3 relevant voor de doelgroep”, zegt Gijsenberg. “De handjeklapmuziek is vervangen door beats”, zegt Bourlon.

3. Publiek

De K3-doelgroep heeft een kort geheugen. K3 ontgroeid? Een nieuwe generatie staat klaar. Daarom kon Josje in 2009 probleemloos Kathleen opvolgen en zal de komende meidengroep weinig weerstand ondervinden.

De drie nieuwe K3-leden zullen dit najaar met Karen, Kristel en Josje touren om de meisjes langzaam te laten wennen aan de nieuwe samenstelling.

4. Muziek

Je zou het bijna vergeten, maar de aanstekelijke deuntjes die na refrein twee in ieders hoofd resoneren, bepalen het echte succes van K3. Muziekproducent Miguel Wiels, verantwoordelijk voor Oya Lélé, Mamasé en Eyo! bokst vlotte deuntjes perfect in elkaar. “Het voorbeeld is ABBA”, zegt Studio 100-baas Bourlon.

Karen, Kristel en Josje brengen zondag hun nieuwe single K3 loves you uit, de opnames van het televisieprogramma K3 zoekt K3 starten in juni en daarna volgt een nieuwe tour. Komend jaar start een animatieserie in Frankrijk. K3 is nog niet uitgemolken.

    • Menno Sedee