#DvdW: de westerse literatuur begon met Achilles’ wrok

Voor zijn rubriek ‘Dagkalender van de Wereldliteratuur’ bekijkt Pieter Steinz dagelijks wat er actueel is in boekenland. Vandaag aandacht voor de Week van de Klassieken, vandaag begint. De week staat in het teken van ‘oorlog in de oudheid’. Reden genoeg om aandacht te besteden aan de vader van alle oorlogsfictie.

De epische poëzie, en eigenlijk de hele westerse literatuur, begon in de 8ste eeuw voor Christus met twee Klein-Aziatische heldendichten die volgens de overlevering werden gecomponeerd door de Griek Homeros. In de Ilias, een episode van 51 dagen uit het tiende jaar van de oorlog om Troje (Ilion), wordt het verhaal verteld van de halfgod index.phpAchilles, die na een conflict (om een meisje) met de Griekse opperbevelhebber Agamemnon weigert verder te vechten – met desastreus resultaat voor de Grieken. Pas als zijn vriend Patroklos in zijn plaats is gesneuveld, mengt hij zich weer in de strijd – met desastreus resultaat voor de Trojanen en hun aanvoerder Hektor. Het verhaal van Achilles’ wrok kent vele ontroerende passages (een kind schrikt van zijn vaders helm met vederbos, een grijsaard smeekt om het lijk van zijn zoon, een oude vrouw spreekt haar zoon verwijtend toe op zijn doodsbed) maar is minder opwindend dan de Odyssee.

Dit avonturenverhaal in 11.000 versregels, over de moeizame terugkeer van de held Odysseus naar zijn belaagde vrouw op het eiland Ithaca, is een goed geschakelde opeenvolging van seks (Calypso, Circe, Penelope), drugs (de Lotuseters) en exotische ontmoetingen (kannibalen, Sirenen, Cyclopen). Voor de liefhebbers van subtielere kost biedt het ook nog een trouwe vrouw met bewonderenswaardige grace under pressure, een jongen die volwassen wordt in de schaduw van zijn vader, en een trouwe hond die zijn laatste adem uitblaast als hij zijn meester na twintig jaar weerziet.

Voor meer edities van de Dagkalender van de Wereldliteratuur, zie The Global Reader.

Pieter Steinz zit op Twitter.